Byggahus.se

Golvvärme på oisolerad platta

1. A
    Medlem · Stockholms · 1 inlägg

adelly

Medlem
    Hej!
    Jag håller på att renovera en hall där det tidigare varit ett uppreglat golv med frigolit direkt från oisolerad platta.
    Nu vill jag lägga klinker och el-värmegolv och frågan är då hur jag bör gå tillväga.

Jag har 8 cm från platta till färdigt golv och då är min fråga hur man bör bygga upp detta med eventuell frigolit / EPS betong eller liknande för att få någon form av isolering.
    Den totala golvytan är ca 4 kvm (1,3 * 3,1 m).

Vad jag förstår så måste EPS Cement gjutas i tjocklek minst 50 mm + slipsats, så det kanske bygger för mycket.

Kan man göra såhär?

Klinker
    Fix
    Flytspackel ca 15 mm
    värmegolv
    Flytspackel ca 15 mm
    XPS-frigolit 30 mm
    Oisolerad betongplatta

mvh
    Daniel

Redigerat 24 maj 2011 10:50
  2. F
    Medlem · Västa götalands län · 44 inlägg

fredrik.n

Medlem
    Jag är inne på ditt spår, men kan bygga max 60mm. Jag funderar på 40mm xps, där jag fräser ner slangarna i isoleringen, för att sedan flyta 10mm. På detta 10mm för fix och klinker. Då har jag 20mm ovanför slangen, vilket verkar räcka. Tänkte köra med 12mm slang cc ~10cm. Ytan jag har är 12 kvm.

/F

3. M
    Medlem · Stockholms län · 2 212 inlägg

myrstack

Medlem
    Tänk på att om du fräser ner slangen i EPS/XPS så åker du förmodligen på att köra värmespridningsplåtar för att få en bra värmeöverföring från slangen. Ytan mot flytspacklet/slipsatsen/betongen blir annars ofta för liten

4. F
    Medlem · Västa götalands län · 44 inlägg

fredrik.n

Medlem
    Kan jag fräsa ett mer v-format spår, så ytan blir större mot flytspacklet? Jag trodde plåtar mest var till för parkett, dvs då det inte finns något annat som hjälper till att fördela värmen?

5. M
    Medlem · Stockholms län · 2 212 inlägg

myrstack

Medlem
    Det hjälper givetvis ju mer v-format spår du fräser, optimalt är väl om du har 189 grader vinkel i botten på v-spåret. Mer allvarligt är det svårt att veta exakt när gränsen går då du kommer få ett golv som upplevs som "randigt". Om du har ett kraftigt värmeläckage underifrån, eller avkylning, vilket det verkar som du har risk med med tanke på den oisolerade plattan samt den tunna pågjutningen så har du inte marginalerna på din sida.

Ett tips kan var att titta på några av de XPS/EPS-skivorna som finns i olika tjocklek med förmonterad värmespridningsplåt över hela ytan. Ett annat alternativ är att kolla på liknande Roth Systemskiva med flera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.