Byggahus.se

Golvvärme på oisolerad platta på mark

1. E
    Medlem · 9 inlägg

Eszaraxe

Medlem
    Jag har problem med dålig lukt till förlja av fuktiga reglar och luktande mineralull i isoleringen i golvet. Jag har fått förslag på nivellgolv men undrar över golvvärme? Flera har även föreslagit klinkers med golvvärme. Borde inte golvvärme fungera i hela huset, oavsett golvmaterial? Jag har bergvärmepump så golvvärme känns som ett ganska bra alternativ.

Jag måste riva bort allt ner till plattan, vet inte hur det är med syllarna ännu men övrigt ska i alla fall bort.

2. E
    Medlem · 9 inlägg

Eszaraxe

Medlem

Re: Golvvärme på oisolerad platta på mark

Nu har jag själv hittat ett antal olika alternativ på det här.

1. Man lägger en flytande konstruktion, cellplast, golvvärme och trägolv. se tex http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...ite/Produkter/Golvvxrme/page1000300134078.jsp

2. Man lägger cellplast, gjuter en "ny platta" ovanpå där man då gjuter in golvvärme och sedan lägger på golv som vanligt.

Finns det någon som har gjort någon av dessa lösningar och kan berätta hur det har funkat, både med inläggning och efteråt?

3. B
    Medlem · 78 inlägg

Butcher

Medlem

Alternativ 3 är å gjuta med EPSCement (www.epscement.se) som jag kanske ska göra i mitt badrum. Sök lite på forumet så hittar du lite mer info.

4. L
    Medlem · 119 inlägg

Lilienberg

Medlem

Är det okey att gjuta in en cellplastskiva mellan plattan och sitt nytilltänkta golv...eller måste man alltid isolera under plattan?

EPS-cement funkar ju lite så... är det någon som vet hur pass isolerande EPS är jämfört med "solid" frigolit?

5. P
    Medlem · 1 463 inlägg

ppalm

Medlem

EPS cementen släpper igenom fukt detta gör inte frigoliten, isolerar hälften imot vad en ren esp skiva
    Men får man problem om man gjuter in en frigolit ovan befintlig platta undrar jag med  ::) ?

6. L
    Medlem · 119 inlägg

Lilienberg

Medlem

Undra om inte jag ska lägga lite EPS i min källartoalett/dusch.

Vet någon vad EPS kostar per säck och var man som vanlig hemfixar-konsument kan köpa det? Kan inte minnas att jag sett det på någon byggmarknad.

Henrik

7. P
    Medlem · 1 463 inlägg

ppalm

Medlem

ca 300:- 10cm/1m2.
    dom flesta bygghandlare kan ta hem tror jag.

8. R
    Medlem · 118 inlägg

robbanl

Medlem

Alt 2 körde jag med där jag inte grävde ut under och gjorde helt nytt. Jag har gjutit om hela källaren och två rum har jag lagt isolering direkt på betongen och gjutit på ett nytt golv med golvvärme för att sedan kasta på klinker. Jag anser inte ( och får stöd av de fuktkillar som jag har pratat med). Detta gör det nya golvet en plattta och under det har du ju isolering. Skippa allt organiskt i källaren, då det ofta är anledningen till renoveringen, det blir hårdare men bättre.

Det är ett drygt jobb att gjuta om sulor man det blir en mysig värme med välisolerade golv och golvvärma.

Robert

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.