Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Golvvärme på ett halva betong, halva trä golv

1. J
    Medlem · Sockholm · 65 inlägg

johnologi

Medlem
    Hej

Föregående ägare till vårt hus har byggt ut en "förhall" över den befintliga yttre betongtrappen. Denna förhall är isolerad och klar på väggarna men golvet tänkte jag nu fixa till och har lite frågor.

Jag gjorde en mycket enkel skiss som kanske kan underlätta att förstå..

Hallen är 2m2 och i dagsläget är halva golvet av betong (befintliga gamla yttertrappan, svart) och andra halvan tänkte jag bygga upp med isolering och golvskivor. (Blåabiten)
    Under den gamla betongtrappan är det ett uteförråd så själva trappan är ju ganska kall.

• Vad bör jag isolera det gröna området med, under golvet som jag bygger upp?
    • Tänker jag rätt om jag reglar upp och sätter golvskiva för att få samma nivå (blå)

På detta kommer jag att vilja ha elektrisk golvvärme samt klinkers
    • Ska man lägga en skiva över betongen/golvskivan innan man lägger golvvärmen för att få ett helt golv, i så fall vad för skiva?
    • Hade tänkt flytspackel T2-blå alt T2-quicknet?
    • Läste att det fanns någon skiva som hette ISOLECTA..

Många frågor och tar tacksamt emot tips så att det inte spricker framåt våren... Och ja, jag kommer att kontakta en elektriker för värmen :)

Tack på förhand

John

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    golv hallen.jpg

2. StockholmM
    Medlem · Stockholm · 622 inlägg

StockholmM

Medlem
    Vet inte hur högt över mark detta ligger och vilka fuktförhållanden som råder, men generellt när man tar utrymmen som varit utomhus/oisolerade och gör dem till inomhus/isolerade finns risk för fuktvandring med efterföljande mögelproblem om man inte gör rätt. Om det finns minsta risk för att din betongtrappa innehåller fukt någon del av året skulle jag vara noga med att inte lägga träreglar eller annat organiskt material direkt mot den. Antingen metallreglar (typ Granab) eller träreglar på metalldistans (dvs typ Nivell, men denna situation ser så pass speciell ut så det är nog lika bra att du gör din egen lösning). Och av samma skäl, om din golvskiva är av trä vilket jag antar att den är, lägg plast emellan där den möter betongtrappan.

3. J
    Medlem · Sockholm · 65 inlägg

johnologi

Medlem
    Tack för svaret, ja det är ju ett litet annorlunda underlag. Har kollat med T2 och deras Isolecta går att ha mot betong (släpper igenom ev fukt). Kommer att lägga fuktspärr mellan trä och betomgen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.