Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Golvvärme på erge-bjälklag, isolering?

1. A
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

andape

Medlem
    Hej!
    Jag har ett hus från 1965, med direktverkande el. Skall konvertera till vattenburen värme, bergvärme. Har ett ERGE bjälklag, dvs. krypgrund med betongbjälklag. Tror att betongplattan är ca 10cm med ett träbjälklag ovanpå, 15cm isolering. Lite tunn isolering för att lägga golvvärme?

Någon som vet om betongplattan har någon isolerande effekt?

Funderar på att ta bort träbjälklaget och lägga 20cm cellplast med spårad spånskiva på och vattenburen golvvärme. Och ett flytande golv på det, 15mm. Räcker 20cm cellplast som isolering?

Eller ska jag regla på 10cm, för att få 25cm isolering? Eller ska jag strunta i golvvärmen och köra radiatorer? Som ni märker, är frågorna många och känns svårt att få ett bra svar. Alla svarar olika. Hoppas att någon kan ge mig ett bra svar eller ett svar på vem som har svaren.
    /Andreas

2. S
    Medlem · västmanland · 10 inlägg

stuprör

Medlem
    nackdelen att isolera med cellplast o lägga golvvärme är att då ändras husets ventilation huset andas inte som den gjort sedan -65 då kan andra problem uppstå ,jag skulle använda radiatorer .

3. M
    Medlem · Stockholms län · 2 526 inlägg

myrstack

Medlem
    Betongplattan är jättebra på mycket saker, tyvärr ej isolering, däremot leder den värme riktigt bra

Är ditt bjälklag helt plant så du har 15cm från det uppreglade golvet till bjälklaget över hela ytan eller har du några balkar som sticker upp med?

4. A
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

andape

Medlem
    Hej,
    Tack för era inlägg!
    Jag är helt med på att cellplast förändrar hur huset andas, tror dock inte det kommer bli något problem för det är så mycket som ändras. Krypgrunden har fått en avfuktare, huset kommer snart att få frånlufts ventilation och en öppenspis.

Till myrstacks fråga. Grunden är av typ erge, dvs krypgrund med ca 1 till 1,5m fri höjd, sedan betong bjälkar, sedan en betong platta på betong bjälkarna. Betongplattan bör vara relativt plan på ovansidan. Ovanpå betongplattan ligger ett träbjälklag med 15cm mineralull och spån på det. Man kanske inte kallar det sista för bjälklag? Men det är uppreglat cc 60 ovanpå plattan med någon gammal fuktskydds matta mellan betongen och "träbjälklaget". Så min plan var att ersätta "träbjälklaget" med cellplast för att bli av med köldbryggorna och organiskt material.

Jag vet att betong leder kyla bra, men allt har ju en isolerande effekt tom. snö... Men det du säger är att man kan försumma den isolerande effekt som betongen har?

Hoppas på fler inputs,
    A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.