Byggahus.se

Golvvärme på befintligt golv

1. A
    Medlem · 1 inlägg

Ax

Medlem
    Hoppas jag kan få hjälp med svar på mina tankar om golvvärme, nu när jag renoverar mitt kök.

Jag har ett kök på 25kvm med en intilliggande hall på ca 15kvm. Huset är byggt på en betongplatta, ovanpå plattan är det 70mm styrenplastisolering, plastskikt, Flytande 19mm golvspånskiva, ovanpå golvspånet är det en limmad ful platsmatta.

Jag ska ha ett vattenburet golvvärmesystem och kommit fram till Wirsbos produkter. För att inte förlora total takhöjd var min första tanke att fräsa spår i befintlig golvspån, men har nu övergett den tanken. Nu funderar jag på att först ta bort den limmade plastmattan sedan bygga ovanpå befintlig golvspånskiva med Wirbos 17mm rör på plåtar, vilket kräver glespanel eller liknande. Jag tänkte se om det finns 18mm golvspånskiva istället för glespanel som plåtarna ska ligga på. Följande frågor hoppas jag på er hjälp med svar;

1. Finns det 18mm tjock golvspånskiva? (glespanel eller råspont jag hittat är på 20mm och upp i tjocklek. Att jaga mm är viktigt för takhöjden)
    2. Ovan på plåtar med 17mm Wirsborör, räcker det med ett lager 13mm golvgips för att lägga klinker som färdigt golv?
    3. Finns det några andra förslag på lösning eller andra synpunkter. (Vattenburen golvvärme och klinker är ett krav)

Tack på förhand.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.