Håller på bygga en relax i ena delen av garaget, tanken är att köra vattenburen golvvärme i relax delen då jag har bergvärme. Men nu blir jag klart osäker, läst mycket om att det inte rekommederas att lägga golvvärme på oisolerad betongplatta vilket jag är.rätt säker på att det är.
Hittade en ritning på plattan och där står det 50 isolering men låter rätt lite ?!?
Förbrukningen gör mig inget men läst en hel del om att man kan få problem med fukt..
Vad tänker ni? Blir inte så härligt med klinkers utan golvvörme.. bifogar bild på ritning
Hoppas på nå vettiga svar
Hittade en ritning på plattan och där står det 50 isolering men låter rätt lite ?!?
Förbrukningen gör mig inget men läst en hel del om att man kan få problem med fukt..
Vad tänker ni? Blir inte så härligt med klinkers utan golvvörme.. bifogar bild på ritning
Hoppas på nå vettiga svar
Det beror på hur mycket kyla som kommer underifrån plattan. Är garaget uppvärmt i dagsläget?
Håller ca 15 grader där i dagsläget
Fuktproblem kan du få av golvvärmen men det förutsätter att det kommer tillräckligt med kyla/ markfukt underifrån. Om markisoleringen är typ cellplast så ska inget vatten kunna leta sig uppåt och eventuell kondens från golvvärmen kan lugnt simma ner i singlet.
Det är samma princip på kondens ifrån golvvärmen som i väggarna. Kondensen uppstår när din uppvärmda betong kommer i kontakt med mark kylan. Så det borde vara lugnt. Jag är ingen expert så lita inte blint på mina ord utan invänta någon annans svar också.
Själv hade jag uppreglat golv som jag gjöt upp med cellplast och eps i badrummet innan golvvärmen lades ner och än så länge är det inga problem där.
Det är samma princip på kondens ifrån golvvärmen som i väggarna. Kondensen uppstår när din uppvärmda betong kommer i kontakt med mark kylan. Så det borde vara lugnt. Jag är ingen expert så lita inte blint på mina ord utan invänta någon annans svar också.
Själv hade jag uppreglat golv som jag gjöt upp med cellplast och eps i badrummet innan golvvärmen lades ner och än så länge är det inga problem där.
Boverket har en informativ skrift om golvvärme där även isolering och omvänd fuktvandring tas upp https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2002/grundtips_for_golvvarme.pdf
Läste den där förut. Som om man alltså vill vara helt 100 så bör man bila upp och gräva ur för att lägga in tjockare isolering?
Ja så skulle jag säga men samtidigt är 50 mm isolering mycket bättre än oisolerat. Lite dålig koll på vilken typ av isolering man avser på ritningen ovan, kanske någon annan som vet?S Wanhainen skrev:
Nu efter att ha gjort en smått mindre utgrävning så har jag kommit fram till
att det verkar inte finnas nån isolering alls.. tycker dock att av ritningen som jag
lagt upp så ser det ju ut som att det ska vara det.
Har grävt ett hål som består av ca 55cm sand i botten, 15cm grövre grus sen plattan.
om det nu fanns nån 50mm isolering borde jag väl ha kommit ner till den? eller kan det va så jävligt att den isåfall ligger ännu djupare?
att det verkar inte finnas nån isolering alls.. tycker dock att av ritningen som jag
lagt upp så ser det ju ut som att det ska vara det.
Har grävt ett hål som består av ca 55cm sand i botten, 15cm grövre grus sen plattan.
om det nu fanns nån 50mm isolering borde jag väl ha kommit ner till den? eller kan det va så jävligt att den isåfall ligger ännu djupare?
Vart har du grävt?
Haha glömde skriva det
har bilat upp för att flytta ett avlopp några meter så då passade jag på gräva mig ett hål och undersöka, så mitt på plattan har jag grävt
Det KAN vara så att man har gjort en vot runt avloppet där man inte använt isolering runt röret. Inte helt ovanligt!
Ta istället en betongborr och borra något hål (förutsatt att du vet om vart eventuella vattenledningar går och inte borrar i dessa!) tills du kommer igenom plattan som ändå bara är 100 mm tjock. Du bör märka om du tar direkt i singlet eller isolering.
Edit: Isoleringen ska ligga direkt under betongen enligt din ritning.
Ta istället en betongborr och borra något hål (förutsatt att du vet om vart eventuella vattenledningar går och inte borrar i dessa!) tills du kommer igenom plattan som ändå bara är 100 mm tjock. Du bör märka om du tar direkt i singlet eller isolering.
Edit: Isoleringen ska ligga direkt under betongen enligt din ritning.
Nu har jag bilat en ränna två meter från bef avlopp och det är där jag grävt och
där kan jag som sagt inte hitta nån isolering, den kan väl inte ligga på 70cm djup?
där kan jag som sagt inte hitta nån isolering, den kan väl inte ligga på 70cm djup?
Nej då hade den haft marginell effekt. Troligen saknas isolering helt. Då får du avgöra om du vill bila bort hela plattan (kontrollera bara så att väggarna inte står på plattan) eller om du kör golvvärmen utan isolering under med riskerna som finns med det. Är marken under plattan torr idag?
Man blir rätt matt.. huset byggt 1991 varför i h-vete har man inte isolerat garageplattan. Jaja som du säger nu måste man ta ställning är till hur man ska göra, den sanden jag grävde upp va kall men torr, fann inget vatten/fukt på 70 cm
att bila upp hela golvet är inget alternativ, så min fråga till alla här är då:
Jag ska bygga en relax (25 kvadrat) som ska innehålla ett spabad (modell utespa)
ingen dusch, 4 fotöljer och ett bord i princip. tänkt värmekälla först var golvvärme men är det inte möjligt utan isolering under plattan, vad kan jag då tänka mig för alternativ?
är inte helt främmande för att ha element där.
förutsättningen ser ut som sådan, 25 kvadrat, 3 stora fönster á 210x105cm st
och en altandörr ut.
kommer att ha ett avlopp under spabadet som garanti om det blir nåt fel på badet, dessa är inte utrustade med tappventil utan vattnet kommer pumpas ut när det skall bytas nån gång per år så avloppen kommer enbart fungera som en säkerhet.
klinker på golvet utan golvvärme känns som att det är risken att golvet blir väldigt kallt?
om man skulle göra nån typ av bjälklag och ta in en mattläggare som lägger en matta, skulle det vara tänkbart? och isåfall hur skulle en sån uppbyggnad se ut?
tacksam som fan för svar och inputs då detta inte blev riktigt som jag tänkt det.
Jag ska bygga en relax (25 kvadrat) som ska innehålla ett spabad (modell utespa)
ingen dusch, 4 fotöljer och ett bord i princip. tänkt värmekälla först var golvvärme men är det inte möjligt utan isolering under plattan, vad kan jag då tänka mig för alternativ?
är inte helt främmande för att ha element där.
förutsättningen ser ut som sådan, 25 kvadrat, 3 stora fönster á 210x105cm st
och en altandörr ut.
kommer att ha ett avlopp under spabadet som garanti om det blir nåt fel på badet, dessa är inte utrustade med tappventil utan vattnet kommer pumpas ut när det skall bytas nån gång per år så avloppen kommer enbart fungera som en säkerhet.
klinker på golvet utan golvvärme känns som att det är risken att golvet blir väldigt kallt?
om man skulle göra nån typ av bjälklag och ta in en mattläggare som lägger en matta, skulle det vara tänkbart? och isåfall hur skulle en sån uppbyggnad se ut?
tacksam som fan för svar och inputs då detta inte blev riktigt som jag tänkt det.