Byggahus.se

Golvvärme på bef platta

1. Z
    Medlem · 54 inlägg

zebb

Medlem
    Jag har en isolerad platta på mark där jag är beredd offra 100 mm takhöjd för att få ett bra golvvärmegolv. Isoleringen under plattan är 20 cm cellplast. Övergolvet skall vara klinkers. Tänkte mig 50 mm cellplast och en betong på 50 mm (stålslipad) och fix/klinkers ovan på detta.
    1. Skall det vara ångspärr och i så fall var?
    2. hur mkt material skall det vara minst över värmerören (vatten)? Det vill säga hur högt upp i betongen kan överkant rör ligga? Fix o. klinkers lär väl bli ca 13 mm.
    Jag utgår från betongplattan så det finns utrymme för oika lösningar.
    zebb

2. S
    Medlem · 192 inlägg

sigpl

Medlem

Re: Golvvärme på bef platta

Om du har så mycket isolering under plattan behöver du väl inte mer. Bara lägga värmerören och gjuta på.

I platta mot mark har man ingen ångspärr så det är väl bara att sätta klinkern direkt på den nya betongen. Problemet är att betong behöver ganska lång tid, ett par månader kanske. Kanske du kan använda flytspackel.

Vet inte hur mycket över rören du behöver men vid elslinga lägger man 10 mm över.

3. Z
    Medlem · 54 inlägg

zebb

Medlem

Tänker att 20 cm är OK men somliga menar 25 är minimum och ibland rekommenderas 30 cm cellplast så jag väljer att lägga till 5 ovanpå plattan. Då skall det väl inte bli så trögt heller eftersom betongskiktet där rören ligger bara blir hälften så tjockt mot normalt.
    Skulle det inte gå att lägga på klinkers efter ett par veckor? Vad skulle hända i så fall, det finns ju inget fuktkänsligt material med i spelet. Kan det bli något problem med fixet?

4. S
    Medlem · 940 inlägg

Om du har 20 cm islolering under plattan så ska du vara lycklig. Det finns ingen vettig anledning att lägga 5 cm och en ny betongkaka på det. Känns helt onödigt och dessutom stänger du inte den gamla betongplattan mellan lager av frigolit. Nej för guds skull lägg ut dina golvvärmerör på bef platta och gjut på med finbetong eller spackla med flytspackel. Har du vattenburet värmesystem idag så ska du så klart ha vattenburen golvvärme. Ingen plast. Betong kräver minst 3 mån torktid innan klinker. Spackel går fortare. Det finns även en mellanväg, att köra med slipsats grov eller fin om du har brådis. Betong är billigt, spackel är dyrt som knark, slipsats är halvdyrt. Tjockleken på kakan ovan golvvämerören beror på slangdimension. Notera att det i tjockleken inräknas klinkersen tjocklek. Hur mycket klinker och fix bygger beror på vad du har för klinkers (tjocklek) och för tandning på fixet. Kolla på Wirsbos hemsida så har du all info.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.