Byggahus.se

Golvvärme ovanvåning

1. M
    Medlem Nivå 1
    Jag har 2 frågor angående golv och golvvärme på ovanvåning i en villa under uppbyggnad.

1.) På ovanvåningen ligger skruvlimmad 22mm spånskiva på fullisolerat mellanbjälklag c/c 60cm.
    Uppvärmning skall ske med vattenburen golvvärme.

Kan jag montera glespanel ovanpå spånskivorna och sen "värmeplåtar" och slang för golvvärme i plåtarna, (därefter det slutgiltiga golvet, troligtvis trä)?
    Är detta ett bra alternativ, mest prisvärt?
    Eftersom det ligger spångolv på hela golvet tvingas jag fräsa ned spår i spånskivan för att dra "fram- och tillbakaledningarna" från de slingor som ligger i rum en bit ifrån fördelaren, då de "korsar" de slingor som ligger närmare fördelaren. Finns det något bättre alternativ än att fräsa spår för dessa slingor, typ dra ned ledningarna i taket på nedervåningen och sen upp igen när det nått de rum de ska vara i?

2.) Vi skall även göra ett badrum på ovanvåningen, 12kvm + 3kvm bastu. Där här vi valt att lägga i extra bjälkar så c/c är 30cm.
    Badrummet skall ha kakel och klinkers.
    Här är inget golv lagt ännu eftersom vår rörmokare ännu inte dragit vatten och avlopp.

Hur skall golvet bäst byggas upp här?

Kan vi göra som resten av ovanvåningen, (golvspån, gles, plåt, slang) och därefter två lager gips utom i duschen där vi har ett lager gips och sen flytspacklar ett fall? (därefter sedvanlig fuktspärr med tejp, manschetter, aquastop mm mm, sen kakel, klinker)

2. M
    Medlem Nivå 2
    1. Gles på golvspån är inte så vanligt eftersom det bygger ganska mycket, men i ditt fall verkar golvspånet radan lagt? För övre våning kan du se olika typiska alternativ här:
    http://www.golvbranschen.se/upload/Tragolv golvvarme utg 2-2005.pdf

Vad ska du ha för golv? Att fräsa i 22mm:an och lägga parket kan vara vanskligt.

//H

3. M
    Medlem Nivå 1

Golv

Har tänkt laminat eller parkett.

4. B
    Medlem Nivå 2
    Tja,

Skulle jag ha skruvlimmad 22 mm skulle jag absolut lägga glespanelen på om bygghöjden inte är något problem.
    Jag har gjort liknade, dvs jag har lagt glespanel på befintligt golv (Hus från 1945) sedan plåt, slang och 10mm golvspån och heltäckningsmatta. (bygghöjden var inget problem för mig). Ju mindre trä du har ovan rören ju mindre värme lagras, i golvet.

Angående hur du skall dra de korsande rören från de andra rummen skulle jag dra rören på det sett som innebär minst jobb...;-) Jag ser i detta fall inte någon anledning att krångla till det.

/Bastuvagnen

5. 2
    Medlem Nivå 11
    Skulle kört gles på nuvarande spånskiva o laminat, Då får du lite material ovan golvvärmen..
    I badrum kanske du skulle göra som en kompis gjorde i sitt hus som snart ä klart, Han gjöt med epsbetong i bjälklaget samt en en slipsats ovan på 30 mm då epsbetongen både isolerar o styvar upp golvet så går det ha bjälklaget på cc 60...
    Tror det gick 6,8 liter vatten till 50 liter epsbetong så det vägde inte mycket... :)

6. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Mattiasmlin:

Vi har gjort som du har tänkt. 22mm skruvlimmad spån innebär att vi kunde öka c/c på bjälklaget från 400mm till 600mm. På detta är 22x120 gles limmad och skruvad. Viktigt med lim, annars kan det knarra. Golvvärmeplåtar, slang. Slang som matar andra rum är dragna rakt genom rummen. Ingen plåt för denna när den passerar andra rum.
    Uppe på alltihopa; lumppapp och 25mm plankgolv som är skruvat. Totalhöjd ovan bjälklag 70mm

För klinkergolv är underlaget; 22mm skruvlimmad spån. Golvvärmeslang fastsatt med upp-och-nervända plåtar. Sedan har vi gjutit en armerad finbetongsats på mellan 31 och 37mm beroende på hur tjocka klinkersen är. Totalhöjd för detta blir naturligtvis också 70mm. Snyggt blir det med helt släta övergångar mellan plankgolv och klinkers.

7. t_ehrngren
    Medlem Nivå 3
    Det blir så lagom snyggt när fogen släpper på klinkergolvet, när du kör samma framledningstemperatur....

8. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Vad menar du? Och vem kommenterar du?

9. t_ehrngren
    Medlem Nivå 3
    Hej, å ursäkta, jag citerade dig.
    Jag tycker det verkar farligt att köra samma framledningstemperatur på klinkergolvet, med den uppbyggnad du beskrev, och plankgolv. Plankgolvet behöver ju varmare framledning än pågjuten btg och klinker för att ge samma värmeeffekt, men det kanske fukar ändå. Hoppas att inte fogarna spricker.
    mvh tomas

10. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Det fungerar alldeles utmärkt. Farsan har projekterat såna här anläggningar sedan 70-talet och antar att han inte vill misslyckas med sin egen sons anläggning. :D
    Har dock aldrig hört talats om att plankgolven skulle behöva högre framledningstemperatur. Jag har i princip samma temperatur på båda beroende på rum och solinstrålning. I vardagsrummet/köket som har både klinkers och plankgolv är det just nu 25° på stigaren för alla tre slingorna.
    Det låter också otroligt att klinkerfogarna skulle spricka för en så liten temperaturskillnad man ev. har.

Vi kanske missuppfattar varandra?