Byggahus.se

Golvvärme och flytspackel - HJÄLP!

1. H
    Medlem · 56 inlägg

h_elen_a

Medlem
    Vad vi än gör så skiter sej alltid nåt...

Har lagt golvvärme i hallen idag och flytspacklat ovanpå. Men nu efteråt ser vi att kabeln syns på ett par ställen. Kanske är det för lite spackel just där, eller så har limmet släppt. Frågan är: GÖR DET NÅT?? För på instruktionen till golvvärmen står att kabeln ska täckas med 3 mm spackel. Det gör den nog på alla andra ställen, utom på dessa två!

Måste vi lägga på ett lager till med flytspackel??? Hur länge måste man i så fall vänta innan man gör det?

2. H
    Medlem · 56 inlägg

h_elen_a

Medlem

Re: Golvvärme och flytspackel - HJÄLP!

Glömde skriva att det ska läggas klinker ovanpå...

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 021 inlägg

hempularen

Moderator

Kan inte svara på om du behäver lägga på mer, jag skulle nog ringa tillverkaren och fråga.

Men om du skall lägga på mer spackel så måste du lägga primer på ytan innan du spacklar igen. Annars riskerar du att det nya lagret inte fäster ordentligt.

I princip så är det tydligen så att det gamla lagret kan suga ut vattnet ur det nya, så att tdet inte finns tillräckligt med vatten för att få det att härda.

4. T
    Medlem · 429 inlägg

TN

Medlem

Jag hade samma problem, men satte bara klinkern ovanpå och det är 4 år sedan och har inte sett något problem med det :)

5. C
    Medlem · 380 inlägg

Carla

Medlem

De flesta värmekablar jqag tittade på innan jag köpte till mitt badrum gick att lägga i fixet, så jag tror att du kan lägga klinkern utan att flytspackla ytterligare.

6. S
    Medlem · 3 inlägg

Snicki

Medlem

Det går bra, samma hände i min hall och jag har inte märkt några problem (6 år sen).
    Ta höjd för det när du väljer hur mycket fix du ska ha under bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.