Byggahus.se

Golvvärme, men i hur många rum...

1. S
    Medlem · 16 inlägg
    Hej på er.

Vi flyttade in i en 50-tals villa i våras, 1-plansvilla med källare, betongbjälklag. Vattenburen värme till radiatorer som matas med bergvärme.

Pga vattenskada från diskmaskinen måste vi nu byta golv i vardagsrum och kök. I matsalen som har ett vackert marmorgolv och stora panoramafönster upptäckte vi i vintras hur otroligt kallt ett ouppvärmt marmorgolv blir. Inte skönt vill jag lova!

Eftersom flera av de andra rummen har små ytliga vattenskador i parketten pga läckage i elementen funderar vi nu på att ta ett helhetsgrepp, om man ändå har 2 av 6 golv uppbrutna av den stora vattenskadan.

Hur bör jag tänka:

1: Byt ut allt! Bort med radiatorer i vardagsrum, matsal, kök, arbetsrum och 2 sovrum, för att inte tala om hallen! Ny sten i hallen, behålla (om det går att inte skada marmorn för mycket) marmorn i matsalen samt ny parkett i alla andra rum!
    + Hur mysigt som helst. Varm och skönt. Slipper radiatorer. Källaren har redan golvvärme så då skulle hela huset vara uppvärmt så = inga radiatorer = kan ställa ned tempen på matarvatten rejält, slipper shuntar.
    - Dyrt som attans

2: Byt ut bara där vi ändå har brutit upp golvet och bilat pga av vattenskada (kök och vardagsrum, sen även där vi har sten (hall/vardagsrum)
    + Mindre ingrepp
    - Fortfarande dyrt...

3: Byt bara som komfortvärme under stengolven.
    + Minsta ingreppet, billigt, slipper den lite osmarta lösningen med isolerande parkett på golvvärme
    - Eh, kommer inte på nåt...

4: Strunta i golvärme, fixa vattenskadan och lev som tidigare.

Tacksam för alla tips, gärna så jag går mot nummer 1 som jag egentligen vill ha :rolleyes:
    Plånboken säger nummer 4.
    Fötterna säger minst nummer 3!

/Bastu

2. J
    Medlem · 3 205 inlägg
    Vi lägger av princip golvvärme i alla rum vi renoverar så det är mitt råd även om det blir dyrare. Vi har aldrig ångrat golvvärmen i något rum någon gång i något hus som vi renoverat.

Men vi valde ändå att "bara" slipa stavparketten i vardagsrummet utan att ta upp den och lägga golvvärme. Ett massivt trägolv blir ändå skönt att gå på också med radiatorer.
    Vi har också lagt ett billigt laminatgolv i en del av huset i väntan på att det blir dags att lägga golvvärme där, tiden räckte bara till nytt tak och målade väggar där.

3. A
    Medlem · 8 368 inlägg
    Lite får var och en låta sina fötter tala. Jag har golvvärme i badrummet. Det är suveränt. Dessutom har jag golvvärme i kök och matrum. Meningslöst i mitt tycke. Den får vara avstängd. I sovrummet skulle det möjligen vara poäng om det fanns. I duschen och i sovrummet går man ofta barfota. Då är det skönt med varma golv. På andra ställen ser jag det bara som en onödig merkostnad.

Erik

4. J
    Medlem · 3 205 inlägg
    Vi har i hallen vilket inte gör nåt när man drar in vatten och snö. Men komforten är lika välkommen i alla rum, även i köket. Dessutom slipper man radiatorerna på väggen som dels är fula dels försvårar möbleringen.
    Det är dyrare med golvvärme i alla fall vid installationen men värt varenda krona som jag ser det.