Byggahus.se
Hej på er,

Har renoverat badrummet och tog offert från firman som har skött allt. Offerten inkluderade förstås golvvärme (vattenburen).

Nu när det gått några veckor tänkte jag slå igång golvvärmen (fix / fog har härdat) men blev lite förvånad att det inte sitter någon cirkulationspump efter shunten. Dock finns det en termostat.

Denna nya installation ligger på övervåningen, och på nedre plan har jag en värmepump. Huset har också vattenradiatorer både uppe och nere.

I det nedre planet har jag en cirkulationspump till golvvärmen i badrummet. Behövs inte en cirkpump på övervåningen också?

Edit: Badrummet där nere har cirkulationspump, men den cirkpumpen är inte ansluten till övre plan på något sätt.

Redigerat:
Hur stor yta är det uppe? LK har en minishunt (L12/ 5M) utan pump som ska klara upp till 5kvm. Kanske är det en sådan?

Fungerar det inte?

Det fungerar väldigt dåligt, elementen blir varma - men inte golvvärmen. Precis som att shunten inte fördelar varmvattnet som kommer upp (och fördelas vid shunten och går vidare till elementen + golvvärmeslingorna). Elementen blir varma, men inte golvvärmeslingorna.

Krilleman
Det är högre motstånd i slingorna kontra radiatorerena, vatten ta alltid den lättaste vägen! Därför bör det sitta en pump (standard med shunten) med fördelaren.

¤ Vad har du för fördelare?!
¤ Vet du vilket fabrikat
¤ Hur långa är slingorna
¤ Dimension på slang
¤ En bild säger mer än 1000 ord!

???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.