Vi har renoverat köket på löpande räkning och har lagt vattenburen golvvärme uppdelat på två zoner. Killen som gjorde detta var helt ny på momentet. Han tog för lång tid på sig i förhållande till när andra snickare skulle komma och fördröjde projektet tre dagar. Han ska ha gjort alla moment som provtryckning m.m. Han lyssnade inte på golvläggarna som sa att det var tvunget att limmas och när flytspackel skulle läggas flöt några delar upp där han då inte hade limmat.
Detta lyckades snickarna sätta på plats och allt löste sig.

Efter 14 dagar så satte någon av snickarna/elektriker igång golvvärmen. Vi vet inte vem som gjort fel men det var igång några timmar före snickarna ringde VVS som instruerade och de drog ur någon kabel.

Nu har drygt 30 dagar gått och det har blivit dags att sätta på värmen.
Då fungerar inte den ena zonen. En helt ny från företaget har då varit här 2 vändor och försökt få igång det, installerat ny utegivare och gjort ny provtryckning m.m.
Det fungerar fortfarande inte.
Nu pratar dom om att komma hit och spola.

Mina funderingar.
vad gör jag om det inte funkar? Kan det ha blivit fel när det flöt upp eller sattes på för tidigt?
och ska vi betala för alla tillfällen dom kommer hit och utreder vad som blivit fel? kan man inte räkna med att det ska fungera efter installation?
(Vi har löpande räkning)

• Ledsen
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
Det är svårt att ge ett exakt svar utan mer uppgifter, men i generella termer så förväntas hantverkaren arbeta fackmannamässigt även på löpande räkning, dvs man kan inte klanta till det och sedan förvänta sig att ta betalt för att städa upp efter sig. Dock måste det ju finnas viss felmarginal, man kan inte förvänta sig att allt blir perfekt direkt.

Dock låter det lite konstigt att man först nu kommer och "spolar". Spola igenom med vatten och suga ur luften görs ju vid installation, inte när man kommer på att det inte funkar.

MathiasS MathiasS skrev:
Det är svårt att ge ett exakt svar utan mer uppgifter, men i generella termer så förväntas hantverkaren arbeta fackmannamässigt även på löpande räkning, dvs man kan inte klanta till det och sedan förvänta sig att ta betalt för att städa upp efter sig. Dock måste det ju finnas viss felmarginal, man kan inte förvänta sig att allt blir perfekt direkt.

Dock låter det lite konstigt att man först nu kommer och "spolar". Spola igenom med vatten och suga ur luften görs ju vid installation, inte när man kommer på att det inte funkar.

Tack för svar.
Det ska ha gjorts en spolning och provtryckning vid sista installationstillfället. Dvs 30 dagar sedan drygt. Det gjordes av killen som var ny på att lägga LK-system. Oklart hur koll han har på tryckning osv men det borde han väl gjort rätt? (Det är installation via ett jättestort välkänt bolag)

Sen gjorde den andra killen en provtryckning igår på fm, som då inte gett resultat över natten. Så nu diskuterar man spolning.

• Gilla
Missmorris
  • Laddar…
Har du en bild på fördelnings centralen att lägga upp här?

• Gilla
Gunnar Fyrenius
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Har du en bild på fördelnings centralen att lägga upp här?

• Modern uppkopplad värmefördelare och rörledningar i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är om slingorna är injusterade?
Om inte så kan ena slingan ta allt vatten.

Ja är det spolat igenom slingorna så borde dom se att vattnet kommer fram i rätt slang och att inte någon veck på slang. Är slanglängden så lång att pumpen inte orkar driva runt den....

• Gilla
Hallon18
  • Laddar…
Prova att stänga den slingan som fungerar och se om det blir varmt på returen, kan ta ett tag.

jag menar att stänga alla slingor förutom den det är problem med.

när man spolar brukar man ta loss slangarna från fördelaren och då påverkar inte injusteringen något

• Gilla
Hallon18
  • Laddar…
Ett fel kan vara att motor ventilen är elektriskt felkopplat så dom två till vänster stänger när den till höger öppnar.
Om man ställer ner rumstemperaturen så öppnar 2 ventiler och den till höger stänger, kanske?:geek:
Bara att prova.;)

J Jeppson skrev:
Prova att stänga den slingan som fungerar och se om det blir varmt på returen, kan ta ett tag.

jag menar att stänga alla slingor förutom den det är problem med.

när man spolar brukar man ta loss slangarna från fördelaren och då påverkar inte injusteringen något
Det var det killen gjorde igårmorse efter han provtryckt men som inte fungerat.

L Leif i Skåne skrev:
På bilden är det bara den högra 0,75 som får signal och har öppnat, det syns en blå ring på motorventilen. Dom andra slingorna är stängda.

kolla här
[länk]
Yes. VVSaren stängde av alla utom den linjen som ska gå till golvet vi inte får värme i.
Det gjorde han igår morse och det har inte funkat.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
H Hallb skrev:
Yes. VVSaren stängde av alla utom den linjen som ska gå till golvet vi inte får värme i.
Det gjorde han igår morse och det har inte funkat.
Vad menar du att han stängde av?
Var det elektriskt eller var det på injusteringen med en skruvmejsel/ ventilnyckel?
Det kan vara ett perspektivfel, men på din bild ser det ut som bara en ventil är öppen den till höger. Det skall synas minst 2 mm av en blå ring på hatten av motorventilen då den är öppen.
Läs vad jag skev sist i inlägg #10
Var det VVS killen som kopplade in ventilerna i kontrollboxen?

• Gilla
JPC-CONSULT
  • Laddar…
Jag/vi har inte rört något i skåpet alls. Vare sig vid installation eller efter. VVSaren sa igår att han stängt av slingorna (nr 2&3) som täcker köket där värmen fungerat. Han sa att det var för att låta allt vatten gå ut i hallen (nr1) där det inte fungerar. Han pratade då om att han snurrat diverse varv på ventilerna i skåpet för att stänga av köksslingorna på 2&3.
Vågar jag pilla där om jag ska åberopa någon form av garanti sen?

L Leif i Skåne skrev:
Vad menar du att han stängde av?
Var det elektriskt eller var det på injusteringen med en skruvmejsel/ ventilnyckel?
Det kan vara ett perspektivfel, men på din bild ser det ut som bara en ventil är öppen den till höger. Det skall synas minst 2 mm av en blå ring på hatten av motorventilen då den är öppen.
Läs vad jag skev sist i inlägg #10
Var det VVS killen som kopplade in ventilerna i kontrollboxen?
L Leif i Skåne skrev:
Ett fel kan vara att motor ventilen är elektriskt felkopplat så dom två till vänster stänger när den till höger öppnar.
Om man ställer ner rumstemperaturen så öppnar 2 ventiler och den till höger stänger, kanske?:geek:
Bara att prova.;)

Nej du ska inte fixa något nu.

• Gilla
TommyFIN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.