11 929 läst · 94 svar
12k läst
94 svar
Golvvärme krypgrund med betongbjälklag
Jag har ständigt 22grader i krypgrunden vilket kan kännas onödigt men då min elförbrukning är så låg så gör det inget.L Lewdis skrev:
På vintern så är marken tinad en halv meter utanför grundmuren.
1, 5 plan på 150kvm + varmgarage på 65kvm i direkt anslutning till huset.L Lewdis skrev:
Nu har jag installerat en sorptionsavfuktare i krypgrunden som drar en hel del.
Med avfuktare 16000kwh, utan avfuktare 14000kwh!
Värmer med en luft/vatten på 9kw.
TAck för det. Vad hade du för förbrukning innan golvvärmen lades in?Needas skrev:
Jag hade gjutit in 12mm vattenburen golvvärme på betongen. Efter att ha renoverat i snart 2 år så är det min bedömning att du klarar det själv. Hyr eller lånaren bra omrörare, ett par kompisar(det är mycket flytdpackel) och ta ett rum i taget.
Tror jag bestämt mig för att köra EPS (cellplast) skivor med färdiga spår. Så lägger jag slangen i detta.K Krypstocken skrev:
Däremot är jag nyfiken på din tanke med blandare. Vad använder man för blandare till flytspackel?
Hej
En stark och lågvarvig borrmaskin alt en dedikerad maskin tex
https://www.hornbach.se/shop/ATIKA-...MIx_vb-sO93gIVDo4YCh1UaQNJEAQYBiABEgKVavD_BwE
En stark och lågvarvig borrmaskin alt en dedikerad maskin tex
https://www.hornbach.se/shop/ATIKA-...MIx_vb-sO93gIVDo4YCh1UaQNJEAQYBiABEgKVavD_BwE
Eftersom jag kastade ut både radiatorer och gaspanna direkt när jag fick tillträde så har jag dålig koll men har för mig att de förra ägarna hade 28-30000kwh/år men då ska dom också ha haft 25 grader året om.L Lewdis skrev:
Vi har 21,5 - 22 ca.
En liten fråga till. Jag skall ju köra flytspackel i hall, stort badrum och tvättstuga. Offerten idag är med 16mm rör och har fått förslaget att lägga ca 20mm högre med flytspackel.
Badrum 8,5 kvm
Hall 5 kvm
Tvättstuga 17 kvm
Hur löser man dessa storlekar på rum? Mest orolig över tvättstugan för allt måste väl läggas innan det börjar bränna?
Fråga två lägger jag åldersplast först innan golvvärmen? Den kommer ju ändå gå hål i när jag fäster golvvärmen.
Badrum 8,5 kvm
Hall 5 kvm
Tvättstuga 17 kvm
Hur löser man dessa storlekar på rum? Mest orolig över tvättstugan för allt måste väl läggas innan det börjar bränna?
Fråga två lägger jag åldersplast först innan golvvärmen? Den kommer ju ändå gå hål i när jag fäster golvvärmen.
Ingen åldersbeständig plast!L Lewdis skrev:En liten fråga till. Jag skall ju köra flytspackel i hall, stort badrum och tvättstuga. Offerten idag är med 16mm rör och har fått förslaget att lägga ca 20mm högre med flytspackel.
Badrum 8,5 kvm
Hall 5 kvm
Tvättstuga 17 kvm
Du primar först hela ytan med primer rekomenderad av tillverkaren av flytspackel.
Större ytor kan du dela in i sektioner, med avstängningslist.
Kan varmt rekomendera flexibla plastkorgar att hälla med när du flyter fall.
https://www.google.se/search?q=Flex...nv&biw=360&bih=612&hl=sv#imgrc=aAYQYSqshJvXUM
Tack för hjälpen. Då är det inte omöjligt att klara av utan ett helt arbetslag.Needas skrev:
Tack för förtydligandet. Min fundering kring plasten var dock där jag skall flytspackla.Needas skrev:
Får ställa upp en massa spänner och skaffa en ”visp” enligt tidigare förslag.