Golvvärme krypgrund med betongbjälklag

3k läst  78 svar

1. L
    Medlem Nivå 6
    golvärmeslang har en rejäl flytkraft i spacklet så var noga med att fästa den ordentligt. Jag limmade fast den direkt på plattan och hade fuskat på några ställen varför den flöt upp. Räddade upp det hela med träpinnar som pressade ner slangen mot golvet.

Anledningen till att jag limmade var att det bygger lite mindre på höjden jmf plastfästen. Samt fick en anledning att köpa en ordentlig värmepistol.

2. Needas
    Renoverare · Nivå 10
    LKs lösning med Plastskenor var jättebra och inte en slang släppte ifrån dess grepp! vändpunterna däremot hade en tendens att dra sig uppåt även innan vi flöt så jag tog rörklammer, plugg och skruv.
    Jag hade väldigt bråttom att få allt klart, mina golv var det sista jobbet innan semestern för killarna på NFM.

3. L
    Medlem Nivå 9
    Fundera på om skivor skulle bli billigare. Då kan jag ju göra nästan allt jobb själv. Du fick betala rätt mycket för flytspaxkel, undrar om det går på ett ut.

4. L
    Medlem Nivå 6
    Ett sätt att minska på åtgången på flytspackel är att lägga rören i/mellan golvgips.

5. Needas
    Renoverare · Nivå 10
    Smart lösning! (y)

6. R
    Medlem · Nivå 15
    Blir då två skivor en 13 mm och en 6 mm = 19 mm , den sista rotgips som ligger i botten

7. L
    Medlem Nivå 9
    Tack för tipset. Lägger du ut gips och spårar eller bara mellan slangen på en höft?
    Hur tjockt lager flytspackel lägger man på så det blir tillräckligt tjockt?

8. L
    Medlem Nivå 6
    Kapa upp gipset och lägg ut det så slangen får plats mellan skivorna enligt ngt väl valt cc.

Höjd över gips är väl beroende på spackel men ca 5-10 mm är väl ok.

Flyter gips i flytspackel?

Fundering, funkar kartonggips m.a.p eventuell fukt från betongen eller är det inget att oroa sig för?

Redigerat 1 okt 20:40
  9. L
    Medlem Nivå 9
    Jag har varit i huset med en kunnig vän. Han rekommenderade att riva ut alla befintliga element och lägga golvvärme.

Förslaget var att köra 30mm spårskivor i cellplast och 20mm slang till detta. Då kan jag lägga ett 15mm parkett direkt på. Eftersom flertalet golv redan har parkett så bygger jag inte mer än 30mm

Jag dubbelkollade takhöjden som är 250cm och det verkar vara råspont ovanför någon tunn matta i taket. Så jag bygger ca 3cm i golvet och får regla ner taket något för att få in el och spottar. Då har jag ändå okej takhöjd.

• Laddar…
  10. Needas
    Renoverare · Nivå 10
    Låter som en bra plan!(y)

11. L
    Medlem Nivå 9
    Hur gör man i badrummet. Lägger man slingorna direkt på betongen och flytspacklar in dem?

12. Needas
    Renoverare · Nivå 10
    Beror på storleken på utrymmet och hur det är konstruerat nu, hur stor yta för duschen du ska ha och om du behöver dra om vatten och flytta brunn.
    Ett sätt är att köra på med cellplast men spara ur för duschzon och fallbyggnad.
    Såhär gjorde jag!
    Siporexkross 80mm under slipsatsen.
    20160715_120548.jpg

• Laddar…
  13. Needas
    Renoverare · Nivå 10
    Jag flöt allt utom duschzonen sen flöt jag "grytan" för att till sist skrapa fram lagom fall för hand.

• Laddar…
  14. Needas
    Renoverare · Nivå 10
    • Laddar…
  15. L
    Medlem Nivå 9
    Tack för tipset. Då blir din toalett något mindre isoleras än övriga huset. Borde ju göra minimal skillnad?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: