Golvvärme krypgrund med betongbjälklag

3k läst  78 svar

Nästa tråd i Värme allmänt
  1. L
    Medlem Nivå 9
    Har köpt ett 60tals Mexitegel hus, platt tak med renoveringsbehov. Jag har tänkt riva ut några väggar, byta golv, nytt kök och badrum. Eftersom värmepannan är gammal funderar jag på att kombinera renoveringen med att byta till golvvärme. Idag går det rör i en metallist längs utkanten på hela huset.

Min fundering är om det är möjligt/rimligt att lägga golvvärme i hela huset nu när pannan ändå skall bytas ut.

Huset har krypgrund med betongbjälklag. Var nere i grunden idag och den ser väldigt fin ut, torrt och ingen påverkan av fukt vad jag kan se. Höjden från plasten som ligger på sand är omkring en meter.

Kan jag lägga golvvärme med dessa förutsättningar, är det rimligt ur diverse synpunkter. Tacksam för inputs.

2. B
    Medlem Nivå 2
    hur tänker du nu? du kan inte lägga golvvärmen i krypgrunden där kommer den bara att värma upp krypgrunden och du kommer att siffa och frys ovanför. vill du lägga golvvärme så lägger du den lämpligast i spårad cellplast på befintligt golv.

3. L
    Medlem Nivå 6
    Tror nog att TS är oroad att evetuell fukt kryper upp när golvvärme installeras.

Vet att man har sprayat med pu i dylika situationer. Blir tätt och isolerar Dock kommer temperaturen sjunka i krypgrunden när vörmeläckaget minskar. Avfuktare löser detta problem om de nu är ett problem i detta specifika fall.

4. R
    Medlem · Nivå 15
    Vad har du i dag för värme ? framgår inte

• Laddar…
  5. L
    Medlem Nivå 9
    Tack allihopa
    Menade att lägga vattenburet på betongen. Var som sagt rädd för fukt från krypgrunden.

Idag har huset vattenburna element. Det går rör i nederkant runt hela huset som ser mindre snygga ut. Tänkte att om ändå alla golv åker ut kan jag lika gärna lägga golvvärme. Så läste jag att man behöver ordentligt med isolering.

• Laddar…
  6. R
    Medlem · Nivå 15
    Klart en isolering bör det vara annars värmer du upp hela betongen under , slöseri . vad har du tänkt ovanpå flytspackling
    direkt mot betong och slangar

7. L
    Medlem Nivå 9
    Eftersom jag river ut alla gamla golv tänkte jag det som är enklast. Gissar att spårade skivor kanske är lättast att göra själv i så fall?

8. R
    Medlem · Nivå 15
    Utan att trassla till det
    Spårade skivor vad för skivor , är betongen plan eller knottrig , tänker så att det inte blir svikt på skivorna , vad kommer ovanpå ,
    kanske det ska vara plåtar som fördelar ut värmen

9. L
    Medlem Nivå 9
    Sitter och läser om spayisolering av krypgrund. Blir inte riktigt klok om riskerna här.

Vet inte om det är enklast att flytspackla in golvvärme. Huset är 170 kvm. Fasligt mycket flytspackel.

• Laddar…
  10. R
    Medlem · Nivå 15
    Har ingen erfarenhet av sprayisolering men kanske jag läste samma som dig , då finns det lite att tänka på .
    Att flyta går åt ca 7,5 ton och det gör man inte själv , det hinner brinna till innan du har ätit lunch .
    Bättre då leja bort det , klart det kostar en del men blir bra , sedan är det kanske ett aber att det ska helst var allt på en gång , det blir att tömma huset och tälta någon vecka ;)

• Laddar…
  11. L
    Medlem Nivå 9
    Denna stora insats i kombination med att krypgrunden behöver isoleras och sedan är en riskkonstruktion pga ingen värme kommer ner. Det låter läskigt alltihopa.

12. useless
    Självbyggare · Nivå 17
    Har du inga problem med grunden idag så lär det inte bli akut dåligt bara för att du isolerar lite bättre. Skaffa en fuktmätare så kan du hålla koll på klimatet där nere och vidta lämpliga åtgärder om och när det behövs.
    Vad gäller isolering så går det att limma cellplast på undersidan bjälklaget. Det är lite jobb, men man fixar det själv till skillnad från sprutad skum.

• Laddar…
  13. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Vi hade en platta som blev gjuten i spöregn och var tvungen att för bättras efteråt med flytspackel.
    Eftersom vi var tvungna att börja med huset innan flyspackling så vart det en otroligt mycket fukt i den stommen och med en massa följdproblem.
    Så jag skulle akta mig att flytspackla en hel befintlig villa.

14. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Sen så ska det inte förvaras organiskt matrial i grunden.;)

15. L
    Medlem Nivå 6
    Har man betongbjälklag skulle jag gjuta in golvvärmen (det gjorde jag) men skulle inte göra det själv om man pratar 100+ m2

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: