Golvvärme & klinker i hall - Träbjälklag CC600

235 läst  5 svar

1. C
    Medlem · Nivå 5
    Hej,

Till att börja med så är jag medveten om att detta diskuterats många gånger tidigare och jag har nog läst de flesta trådar. Dock så verkar de flesta trådar dö ut efter ett tag och jag har ej hittat någon relativt ny, jag hoppas att jag ej blir hängt för detta..

Vi ska lägga golvvärme i en hall där 90% av ytan är i ett rum på 4,5x4,2m, med en avstickare (men i anslutning) vid sidan om på ca. 1.5m2. Grovt räknat totalt strax över 20m2.
    Vi har bestämt att använda vattenburen värme och vi ska lägga klinker. Tanken är att lägga klinkers på golvspackel och inte golvgips (i nuläget). Ifrån bjälkarna kan jag bygga 55mm utan större problem, men jag vill helst hålla mig under 50mm.

De gamla bjälkarna är framme och är i bra skick på CC 600mm, dock grövre än nybyggnadsstandard, så de är ~75x270. D.v.s. 520-525mm mellan bjälkarna. I nuläget finns inga kortlingar alls.
    Jag har pratat med Uponor om systemet och med Höganäs om spackel och klinkers, även om vi inte riktigt bestämt oss för att använda varken Uponors eller Höganäs produkter. Bådas förslag var att lägga golvspånskivor mellan bjälkarna och spackla. Uponor föreslog deras kassetter och Höganäs "vanliga" spårade skivor med värmefördelningsplåt.
    Detta ska tydligen inte vara något problem för varken bärighet eller styvhet enligt någon av leverantörerna, vilket jag verkade lite skeptisk till. Jag ville lägga 12mm golvspånskiva ovanpå detta, d.v.s. limma och skruva i bjälkarna. Dels för att underlätta tätningen för spackling och för att ytterligare öka styvheten inför klinker. Redan på 12mm så varnade båda för värmeförlust genom spånet.

Utöver ovanstående lösning har jag funderat på kortlingar och spårad spånskiva, men den lösningen sågade Uponor. Även att rätt och slätt isolera upp fullt och lägga 22mm golvspånskiva och 3x10mm slingor och spacka in, men då jag behöver jag spackla 15mm ovan slinga för värmefördelning, vilket inte klingar bra med mitt önskemål om bygghöjd.

Just nu florerar lite väl många lösningar i mitt huvud för att jag på ett vettigt sett ska kunna resonera med mig själv, så nu ber jag er om hjälp. Har ifrån tidigare läsningar insett att det finns många kunniga individer här.
    Vilken lösning kommer funka och vilken verkar mest vettig?

Tack på förhand,

Mvh
    Christoffer

2. A
    Medlem Nivå 12
    Sitter och läser runt själv på liknande. Med ditt bjälklag behövs ju inget annat än 22mm spån, spårat eller ej ska inte spela någon roll, lika starkt tydligen och minimum 12mm armerat flyt på det för att få ok underlag till klinker. Jag hade nog lagt lite lite kortligar iaf bara för att :). Sedan gäller det att vara 100 på att man använder rätt grejjer för att inte oxidera aluplåten....

Utan spår slipper man ju aluproblemet men snackar en bygghöjd på: 22mm för ett Ok undergolv, armering 5mm, golvslingor xmm flyt +klinker 15mm och då sticker bygghöjden iväg. (Som jag förstår det krävs alltså 15mm över slingor med klinker inräknat för just värmefördelningen.)

Mängden flyt som krävs när vattenslingerna ligger OVAN spånet bör vara mer än de 12mm som krävs när det är flyt på spån utan slingor.... vad den siffran är har jag inte fått tag på.

3. C
    Medlem · Nivå 5
    Uponor har som sagt sågat idén om att lägga spårade skivor och spackla. Varför kunde de inte riktigt motivera. Men att det skulle bli samma styvhet som med 22mm spån har jag svårt att tänka mig, även om jag inte är expert på skivmaterial.

Vad jag lyckats ta reda på kräver golvvärmetillverkarna endast 15mm inkl klinker ovan slingor, men spackel- och klinkertillverkarna 15mm spackel, gärna 20mm.
    Dock räcker 20mm för att det ska bli självbärande, men det hjälper inte om jag inte "får" spåra.

4. A
    Medlem Nivå 12
    Upnor gör kanske det men inte andra. Bara rätt primer används så ska ju det skydda aluminiumet eller så har många andra fel

Styvhet vad gällerg spårat eller ej ska inte spela roll även om jag håller med om att det låter lite skummet. Å andra sidan kan .du ju sätta kortlingar för att styva.

Att folk säger olika är ändå ett tecken på att allt funkar och att det är extremt överdrivet från alla håll. Klart att spackeltillverkarna inte vill att man räknar in kaklet i de 15mm, det förlorar dom ju på.

5. A
    Medlem Nivå 12
    Försök förresten hitta nån som haft problem med spårade skivor. Hittar ingen så om inte det är ok så hade ju folk fått problem. Haken är ju aluminiumskivorna. Ska ta och göra en simulering på detta nån dag...vissa påstår ju att man inte behöver alut utan att flytet sprider tillräckligt

6. C
    Medlem · Nivå 5
    Jag såg din separata tråd om spridningen utan värmefördelningsplåtar - intressant tycker jag. Jag hade absolut inte varit missnöjd om det såg ut så hos mig.

Har nu även varit i kontakt med Ardex som i sin tur gav nedsänkta spånskivor på limskruvad läkt som första förslag när jag nämnt låg bygghöjd. Armeringsmatta och rätt spackel på detta gör det i sin tur självbärande, och rätt tjocklek styvt nog.

Finns det någon här som skulle motsätta sig denna metod? Det känns mer stabilt än att lägga spårad 22mm-spån och i sin tur spackla på detta.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: