Byggahus.se
har funderingar på golvvärme i källaren men har dock ingen isolering under plattan utan endast en liten kaka betong ca 7 cm. tänkte inte ha golvvärme i hela källarn utan endast en liten del, i toan och en bit av pannrummet/tvätt. Har ett sov rum bredvid sen som jag kommer göra riktigt med isolering och kapitalärbrytande material etc. Funkar det eller finns det risk att det blir problem med fukt?

Jag ser inget större problem med fukt. Visserligen kommer golvvärmen att "trycka iväg" fukt från den uppvärmda delen men fukt kan ju passera utan problem genom det befintliga källargolvet och sedan ventileras bort. Så sker med stor sannolikhet idag.

Nu är jag bara lekman, men har följt denna frågeställning eftersom jag går i samma tankar på ett källarrum i ett hus byggt -48
Den allmänna uppfattningen och rekommendationer har väl varit att fukt kan drivas sidledes mot nederkanten på de kalla ytterväggarna och där åstadkomma ökad fuktbelastning och vittring.
Pratade så sent som igår med en godkänd besiktningsman som bedömde den risken som starkt överdriven.
Olika budskap alltså.

Jag har svårt att förstå att värme på ett ställe överhuvudtaget skulle kunna skjuta fukt åt kallare volymer. Fukten strävar ju mot torrare områden genom kapillärverkan. Det som händer är väl att de varmare volymerna torkar ut snabbare än omgivningen och därmed upplevs de kallare delar fuktigare.
Jag har golvvärme i 1/4 av källaren (endast 16 mm isolering) och har bara positiva erfarenheter. Ser dessutom ingen ökad energiåtgång pga avsaknad av tjock isolering jmf innan installation.

Jo. Att fukt vandrar/avsätts från varmt mot kallt tillhör vedertagna fysiska lagar och utgör grund för hänsynstagande i konstruktion. Frågan är nog snarare hur pass mycket hänsyn man måste ta i detta speciella fallet. Tror också det kan funka bra.
Mvh/M

Redigerat:
Har också lk system med typ 20mm isolering på 20kvm av källarens 98 har inte märkt något i övriga rum har haft det så i 3 år nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.