Golvvärme - ingjuten eller flytande?

1k läst  7 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Debatten om golvvärme fortsätter och följdfrågorna blir bara fler. Ska den gjutas in i grundplattan som vanligt eller läggas ovanpå? Fungerar det verkligen med trägolv? Och är det över huvud taget försvarbart att installera golvvärme i gamla hus?

Du kan läsa artikeln här: Golvvärme - ingjuten eller flytande?

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Pelle

Hej!
    Jag har ett mockfjärdshus från -70 och skall inreda källare och vind som aldrig blivit inrett.
    Jag har tänkt lägga vattenburen golvvärme både i källaren och på vinden. Vi har bergvärme och ett enrörsystem med radiatorer i mellanplan. I källaren kommer slingor att gjutas in i ett betongskikt ca:60mm ovanpå 50mm frigolit. Under detta kommer golvplaton att läggas med uppvik till färdig golvnivå och ventilerad golvlist. 50mm är förstås alldeles för lite isolering men jag vill inte bila bort hela plattan, och med denna tjocklek får jag en acceptabel takhöjd. När jag sedan lägger slingor på golvet på vinden med parkett på är det tänkt att slingorna där skall transportera ned ca: 20 gradig värme till plattan i källaren sommartid när bergvärmen stänger av sig. Detta för att få lite varmare källargolv på sommaren och för att minska risken för omvänd fuktvandring när bergvärmen stängs av.
    Är detta en vettig tanke??????

3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Här ska man kommentera artiklarna. Vi kan tyvärr inte besvara frågor här! Ställ frågan till experten eller i forumet.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Tim Dahlhjelm

Mitt nybyggda hus står på en cementplatta med 250 mm frigolite under
    Vad jag inte tänkte på vid valet av ingjutna värmerör var att plattan krävde 14 st pålar ned till fast berg
    Så nu håller mitt värmesystem på att värma upp Sverige !

5. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Allt detta svammel hit och dit. OBSERVERA; PLAST i ALLA de olika former vad gäller TÄTNING med mera skall INTE användas alls. MÖGEL i hus, OAVSETT vilka, började när man började tapetsera med PLASTTAPETER.
    En YTTERDÖRR ÄR ca 50- millimeter tjock och har ett BÄTTRE värde än en vägg som är 500 mm tjock, ok. Vad har man så tjocla väggisolering till om man kan bygga hus med 50 mm tjocka väggar?????
    Förstår ni att allt detta svammel om cellplasi husgrunder är GUMBUG.
    Värme har ALDRIG gått nedåt i en konstruktion. Kyla går neråt och värme uppåt, ok.
    En husvagn har en väggtjocklek på ca 35-40 mm, i den kan man bo i Sibirien där det är 60 minusgrader till en kostnad som är 75% lägre än att bo i ett hus i Skåne där det är ca 10% kallt. Snälla ni, sluta upp med att isolera så mycket. Läckage i fönster ÄR BRA. Luft MÅSTE tillföras en bostad ALLTID. Att byta luft är ju faktiskt detsamma som ett läckage genom ett fönster.
    Tro ALDRIG på vad "vetenskapen" säger. En byggare osv vet inte, de har LÄST sig till att det skall vara si eller så, de VET INTE. Att TRO = INGENTING...Att VETA är VERKLIGHET.Lemak@telia.com

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Ante

Lemak@telia.com:

Självklart kan värme ledas nedåt genom material. Värme kan alltså transporteras i alla riktningar (det vet alla som läst fysik i högstadiet). Däremot stiger varm luft medan kall luft sjunker, men det är en helt annan sak.

Genom att värma upp marken under plattan får du även ett ångtryck uppåt, vilket kan leda till fuktproblem. Detta gäller främst äldre grunder där kapillärbrytande skikt samt isolering saknas.

Att det skulle vara billigare att bo i en husvagn, kontra ett hus betvivlar jag inte. Men det har snarare att göra med att huset har större ytor att värma upp. En liten volym kräver m.a.o. mindre energi att värma upp än en stor volym (också enkel grundläggande högstadiefysik).

Ditt påstående: "Tro ALDRIG på vad "vetenskapen" säger en hel del om dina kunskaper i övrigt.

Det enda som var korrekt i ditt inlägg var att god luftcirkulation är viktigt i ett hus. Men det är det nog ingen som har motsatt sig, mig veterligen?

7. E
    Anonym
    Skrivet av: Sommartorparn

Kan ni inte skriva något om "väggvärme" också? Torde vara lämpligt i gamla tegelhus men svårt hitta info om det i Sverige annat än till nybygge. Vanligare i Tyskland.

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Peo

För ganska många år sedan läste jag en artikel i tidskriften Byggforskning. Denna berättade att i försök med att lägga in en värmekabel i tegelväggen på ett gammalt hus hade man lyckats stoppa fuktvandringen underifrån effektivt. Tidskriften kan man finna via bibliotek.
    Detta var ju inte direkt väggvärme men resultatet var onekligen intressant, eftersom åtgärden är relativt billig.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: