3 817 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Golvvärme i spårade spånskivor på plintgrund - rimlig kostnad?
Hej!
Vi bygger nytt hus och valde pga terrängen att bygga på plintgrund. Bjälklag och isolering i golvet är 30 cm, och tanken har varit att värma upp huset med vattenradiatorer från frånluftsvärmepump.
Vi har nu börjat kika på att trots allt köra på uppvärmning genom golvvärme (vatten) i form av spårade spånskivor. Har fått offert på detta från vår entreprenör med fullständigt materialpaket (spårade spånskivor, plåtar, fördelarskåp, slangar för till dragningen, trådlös styrutrustning med 6 rumsenheter) samt installation av detta (dock ej läggning av spångolvet). Detta är offererat till 102 000 ex moms.
Nedervåningen som detta gäller är 73 kvm, och jag tycker att priset låter väldigt högt när jag snabbsöker på materialet på olika ställen. Har inte fått tidsestimat på installationen än, men jag intalar mig att det inte borde ta jättelång tid att få det på plats. Det som borde ta längst tid är läggningen av spånskivorna, och det är inte ens inräknat.
Vad tänker ni om priset?
Och har ni input kring lösningen generellt så säg gärna till!
/Maria
Vi bygger nytt hus och valde pga terrängen att bygga på plintgrund. Bjälklag och isolering i golvet är 30 cm, och tanken har varit att värma upp huset med vattenradiatorer från frånluftsvärmepump.
Vi har nu börjat kika på att trots allt köra på uppvärmning genom golvvärme (vatten) i form av spårade spånskivor. Har fått offert på detta från vår entreprenör med fullständigt materialpaket (spårade spånskivor, plåtar, fördelarskåp, slangar för till dragningen, trådlös styrutrustning med 6 rumsenheter) samt installation av detta (dock ej läggning av spångolvet). Detta är offererat till 102 000 ex moms.
Nedervåningen som detta gäller är 73 kvm, och jag tycker att priset låter väldigt högt när jag snabbsöker på materialet på olika ställen. Har inte fått tidsestimat på installationen än, men jag intalar mig att det inte borde ta jättelång tid att få det på plats. Det som borde ta längst tid är läggningen av spånskivorna, och det är inte ens inräknat.
Vad tänker ni om priset?
Och har ni input kring lösningen generellt så säg gärna till!
/Maria
Redigerat:
Skulle vilja säga dyrt, gör det själv. Tar varken lång tid eller är komplicerat.
Skicka in ritning till LK så ritar dom ut dina kretsar, exakt materialspecifikation och sen beställer du allt från RR.
Ungefärlig uträkning
Spån 18000 inkl vändskivor
Plåtar 9000
Rör 7000
Skåp 3000
Fördelare 4000
Kopplingar 2500
Hyra trycktestare 500kr
Skulle inte brytt mig om termostater och ställen utan låtit pumpen sköta värmen. Kan dock dra kabel för termostater till skåpet om du ångrar dig i framtiden.
Skicka in ritning till LK så ritar dom ut dina kretsar, exakt materialspecifikation och sen beställer du allt från RR.
Ungefärlig uträkning
Spån 18000 inkl vändskivor
Plåtar 9000
Rör 7000
Skåp 3000
Fördelare 4000
Kopplingar 2500
Hyra trycktestare 500kr
Skulle inte brytt mig om termostater och ställen utan låtit pumpen sköta värmen. Kan dock dra kabel för termostater till skåpet om du ångrar dig i framtiden.
Hej,M mariaka skrev:
Ledsen, ibland blir nördfaktorn lite stor här inne.
RR = rinkaby rör, mycket bra näthandel för VVS. Bra mycket bättre priser än från en röris.
LK = LK systems, en tillverkare av VVS produkter med hög kvalitet.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Tycker att det låter dyrt jag med.
Har lagt golvvärme i spårade skivor på en övervåning, ca 70 kvm. Gjorde mycket arbete själv, i princip allt som inte innefattade koppling av rör. Lämnade rörändar framdragna till rätt ställe så kopplade röris in och driftsatte. Betalade 48 500 inkl moms varav 9000 arbetskostnad (innan rot). Fast pris. Lite mer info för rättvis jämförelse:
LK 16 mm system med trådad rumsstyrning S2 till sex rum. Allt material utom spånskivor i leveransen, dessa ordnade vi själv. Fördelarshunt VS2 i pannrummet. En del dragning av kopparör i pannrummet för koppling mot befintligt system (fortfarande radiatorer i resten av huset).
Har lagt golvvärme i spårade skivor på en övervåning, ca 70 kvm. Gjorde mycket arbete själv, i princip allt som inte innefattade koppling av rör. Lämnade rörändar framdragna till rätt ställe så kopplade röris in och driftsatte. Betalade 48 500 inkl moms varav 9000 arbetskostnad (innan rot). Fast pris. Lite mer info för rättvis jämförelse:
LK 16 mm system med trådad rumsstyrning S2 till sex rum. Allt material utom spånskivor i leveransen, dessa ordnade vi själv. Fördelarshunt VS2 i pannrummet. En del dragning av kopparör i pannrummet för koppling mot befintligt system (fortfarande radiatorer i resten av huset).
Bernieberg skrev:
Har ni hört talas om leverantören Tece? Har fått väldigt bra pris från dem, men hittar inte så mycket info.C Chris11 skrev:
Hur löste du det med resten av radiatorerna?Bernieberg skrev:Tycker att det låter dyrt jag med.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Haha vet inte heller igentligen jag har nyss köpt en gammal kåk där ja ska ta bort o lägga gv i några rum så ja tänkte att de kanske e smidigast att ta bort allt vatten o börja från början då några av de ja ska ta bort är mitt i "slingan" om de nu är seriekopplsde villsägaBernieberg skrev:
Liknande trådar
-
Spårade spånskivor för golvvärme i hall
Golv -
Golvvärme i spårade spånskivor med olika ytskikt
Värme allmänt -
Mellangolv över spårade spånskivor med golvvärme (LK system)
Golv -
Spårade spånskivor för golvvärme ovanpå befintlig parkett?
Golv -
Knarrande golv med golvvärmeplåtar i spårade spånskivor
Värme allmänt