Byggahus.se

Golvvärme i platta eller ovanpå platta?

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej, hej

Att gjuta in golvvärme i plattan vid nyproduktion verkar vara standrad numer, men för en amatör, som inte vet bättre, känns det lite vanskligt (permanent) att göra så.
    Vilka anledningar finns mot att bygga golvet så här:
    - Gjuten platta med isolering
    - Reglar (dock inte sååå tjocka)
    - golvvärme mellan reglarna (behövs plåtar?)
    - golvspån och/eller golvgips
    - innergolv

Naivt tycker jag att man då skulle få ett mjukare golv där man kommer åt golvvärmen (vattenburen såklart). Men det finns antagligen bra skäl till att man inte gör så, eller?
    ...Roger

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Re: Golvvärme i platta eller ovanpå platta?

Det enda skälet till att gjuta in rören i plattan är det är det billigaste sättet att förlägga golvvärme. Att lägga värmen ovanpå plattan med isolering mot plattan är på alla andra sätt bättre.

3. R
    Medlem Nivå 1

Tackar Mathias!
    Frågan blir då (som dock ingen behöver svara på) om det blir billigare under HELA husets livstid att gjuta in rören... Antagligen omöjligt att veta idag.

Lite förvånad blir jag dock att det ska skilja så mycket i pris... Rent inköp av material så skiljer det "bara" på reglarna... och att man behöver lite mer i takhöjd eftersom golvet bygger en bit.
    Men Mathias, menar du att det ser ut så här (underifrån och upp):
    - Gjuten platta (oisolerad)
    - Reglar och isolering
    - Golvvärmerör
    - Spån/gips
    - Innegolv
    Om det som ovanstående så förstår jag lite bättre, eftersom det bör innebära mer jobb och rejäla reglar.

Läste på forumet att betong och trä inte trivs ihop... Är det ett ytterligare skäl till att inte "regla upp" golvet?
    ...Roger

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Reglar på betong vet jag inte om det är så smart.

Kolla på villavarm.se för lite ideer om hur man använder cellplastisolering.

Sen måste man ju faktiskt inte gjuta en platta bara för att man bygger nytt hus....:)

5. D
    Medlem Nivå 2

Ingjuten golvvärme har nackdelen att den är väldigt trög. Det märks specielt höst och vår när temperaturskillnaderna svänger rätt så mycket mellan dag och natt.

6. pappskallen
    Medlem Nivå 10

ju mer isolering under golvvärmen ju mindre energiförbrukning......