Byggahus.se

Golvvärme i nygjuten platta

1. J
    Medlem Nivå 3
    Hur fort kan man egentligen slå på golvvärmen i en gjuten platta? Ska den smygas igång eller är det bara att gasa på?
    Plattan i fråga gjöts för en månad sedan och huset är tätt och isolerat.
    Golvet ska flytspacklas om nån vecka eller så, om det nu påverkar situationen på något vis?!

/Johan

2. pjapen
    Medlem · Nivå 6
    drar man igång för tidigt kan det blir att de fria vattnet i betongen avdunstar snabbare än det gjort annars och man får oftast mer sprickor och större krympning. oftast inga problem så länge det bara är betong men om man lägger klinker / spackel kan den släppa från underlager alternativt går sprickorna igenom spacklet också. så ta det lungt med värmen.

3. nino
    Renoverare · Nivå 19
    kolla med spackeltillverkaren vilken RF du kan spackla på, oftast är det 85% RF och då ska nog plattan ha stått varmt +18 torrt och ventilerat i runt 3mån

4. J
    Medlem Nivå 3
    Enl tillverkaren av spacklet (Probau)skulle det funka vid 90% RF och det skulle visst ta ca en månad att nå det. Så det borde väl vara hyggligt lugnt.
    Hur är det med golvvärmen och flytspacklet? Det ska på någon form av parkett eller linoleumplattor på spacklet.

5. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Är det ditt hus?
    Jag skulle kräva att det tas fuktprov på plattan innan spackling, går omöjligt att generalisera och säga att det tar 1 månad att nå 90%RF det är så många faktorer som inverkar på torkningen...

6. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Ska det på parkettgolv så ska det ligga en plast under (tror jag ) och då kan man ju börja fundera vart resterande fukt tar vägen, speciellt om det ska vara parkett i hela kåken.... Vid inner väggar så står förmodligen inte reglarna på plast så där blir enda ställena där fukten kan ta sig ut....

Kolla med golvtillverkaren vad det ska vara för RF

7. J
    Medlem Nivå 3
    Japp, mitt hus och jag bygger i egen regi så jag får väl kräva fuktprov av mig själv då :)
    Jag får kolla med tillverkare och ev ta prov helt enkelt.
    Tack för svar

8. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Finns mätare för runt 2000 att köpa, men det ska vara modellen där man borrar i plattan