Byggahus.se

Golvvärme i källare

1. J
    Medlem · 61 inlägg

Jo_W

Medlem
    Har läst det mesta på forumet. (man får många ideer)

Har ett hus som är byggt ca 1935 med oiredd källare på ca 45 kvm, nu har källaren varit förråd + att vi har haft tvättmaskin & torktumlare där.
    Vi funderar vi på att bygga badrum/hemmaspa på ca halva ytan + en tvättstuga & ett "bra att ha rum" på andra halvan.

Den första frågan är hur värmer man betongplattan??
    Takhöjden är bara 187 cm så man vill ju bygga upp så lite som möjligt.
    Elgolvvärme + klinkers borde funka, men hur mycket el kommer det att gå åt för att få komfortvärme på golvet?

Eller ska man bila ut hela golvet & isolera + vattenburen värme ( har inget vattenburet innan)

Ni som har gjort liknande saker hur har ni löst detta?

Många frågor på en gång.

/ Johan

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 935 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Golvvärme i källare

Om du inte är rädd för att ta i lite så är det nog så att ditt senare alternativ är det som är rätt.

Gräva ur, isolera med kapilärbrytande isolering (tex isodrän/pordränskivor) och sedan ingjuten golvvärme på det.

Spontant känns det ju lite mer framtidssäkert att gjuta in vattenrör i denna kaka, men det för ju mer sig lite extra kostnader.

Vi kommer göra en liknande operation här hemma, och det blir definitivt utgrävt och isolerat. Förbaskat jobbigt men ska det bli bra så....

3. J
    Medlem · 108 inlägg

jonasmj

Medlem

Om du nu gräver ur, hur gör du det? Gräver du ur under hela plattan, dvs även under väggarna? Om inte riskerar du ju fuktvandring upp i väggarna. Har precis köpt ett gammalt hus men är nu rejält osäker på om man vågar gräva ur. Det är otroligt slitigt (om man nu gör det själv vilket jag isf tänkt) men man vet ändå inte om det blir 100-%igt. Att gräva ur under väggarna är om man nu ska göra det inte helt riskfritt. Hela kåken kan ju faktiskt sjunka under arbetets gång ???

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 935 inlägg

MathiasS

Medlem

Nej inte under väggarna, det går ju inte. Så nära sockeln det går utan att man riskerar bärigheten. Den platta som finns i mitt hus är väldigt tunn och fyller ingen funktion så när som på att den är roligare att gå på än sanden som är under.....

Fukt i väggarna oroar jag mig inte för. Eftersom jag avser hålla temp i golvet året runt kommer fuktbelastningen på grunden vara mindre än vad den är nu. Den fukt som ändå går upp i väggen kommer förr eller senare kondensera på källarväggens utsida.

Jag har tidigare oroat mig för att all fukt som är under huset nu vill ta enklaste vägen uppåt, genom väggarna, men så funkar det helt enkelt inte (säger alla jag pratar med till mig).

5. J
    Medlem · 108 inlägg

jonasmj

Medlem

I kåken jag köpt syns viss fukt en bit upp på väggarna men inget i plattan. Nu pratar jag dessutom bärande innerväggar. Yttervägg är 40-60 cm natursten och där syns ingen fukt... Innerväggarna däremot är nån slags betong och där är det lite missfärgningar en eller några decimeter upp. Därav min oro.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.