Byggahus.se

Golvvärme i källare

1. G
    Medlem · 636 inlägg
    Ju mer jag läser om golvvärme i källare i gamla hus desto mer konfunderad blir jag. Borde det inte vara möjligt att i stället för att grusa, isolera och gjuta in golvvärmen i en överliggande betongplatta vara möjligt att lägga ett flytande golv direkt på det isolerande skiktet (frigoliten)? Detta borde i så fall kunna ge en lägre total bygghöjd alternativt mer (bättre) isolering och resultera i ett mer följsamt "snabbrörligare" golv värmemässigt? Ett o-armerat källargolv har väl knappast någon bärande funktion konstruktionsmässigt? Det kan i och för sig vara så att det stagar upp källarväggarna något men det borde kunna gå att lösa med hjälp av ett murverk i isoleringen.

Några åsikter, ideér eller erfarenheter?

2. S
    Medlem · 192 inlägg

sigpl

Medlem

Re: Golvvärme i källare

Rita så man fattar vad du menar :-/

Ska befintligt betonggolv bort eller ska det läggas frigolit ovanpå ?
    Ska du ha trägolv eller lägga klinker, eller vad ?

Golvet i sig har ju ingen bärighet för huset - det står normalt på en sula - utan det ska bara hålla att vistas på.

3. G
    Medlem · 636 inlägg

Rita har jag aldrig varit bra på.... men om vi tar det i ordning uppifrån och ner så tänker jag mig golvkonstruktionen som följer:

Trägolv
    Spånskiva med golvvärme
    Frigolit
    Grus
    Fiberduk
    Makadam

Min tanke är att frigoliten har en tillräcklig bärighet. Så varför gå omvägen över betongen?

4. S
    Medlem · 192 inlägg

sigpl

Medlem

Ja, tanken är ju intressant. Betongen är ju helt klart till för stabiliteten i golvet, men kanske markfrigolit med spånskiva blir lika eller åtminstonde tillräckligt stabilt. Fast det ska ju hålla för tunga möbler etc. också. Jag vågar inte råda varken för eller emot. Någon annan ?

5. G
    Medlem · 636 inlägg

Man kan alltid ta i litet i dimensioneringen av spånet, alternativt lägga dubbla lager som limmas och skruvas i varandra. Min tankebana utgick ifrån att det finns cc 600 bjälklag i trä med golvspån vilka verkar funka bra. Det är klart att betongplattan till viss del håller ihop (och isär) huset. Detta borde kunna lösas med att man murar stag eller liknande.

6. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 997 inlägg

snuttjulle

Medlem

Bygga ner spån på detta viset känner jag som att be om problem. Även om frigoliten är hyffsat tät så kommer man aldrig ifrån viss fukt i en källare och då har man problem med trä.

7. G
    Medlem · 636 inlägg

Jag förstår vad du menar. Men, förutsatt att jag inte fuktspärrar betongen så når jag väl mer eller mindre samma resultat med en lösning med trägolv på betongplatta? Jag antar att så länge jag uppnår en temperaturskillnad mellan marken under isoleringen och träet i rummet så kan jag hålla nere fukten i marken. Att byta ut den understa frigolitskivan mot pordrän eller lecakulor kanske inte är någon dum idé.

8. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 388 inlägg

MathiasS

Medlem
  9. G
    Medlem · 636 inlägg

I och med att det ser ut som att det både är ett brytande och ett isolerande skikt i det exemplet räcker det nog med 0,2mm polytenfolie som fuktspärr. Men du har en poäng, det är kanske lika bra att gå på en traditionell lösning. Det ser ut att bli några långa kvällar framöver. Undrar var man gör av resten av familjen under tiden?

10. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 388 inlägg

MathiasS

Medlem

Det kapiläbrytande skiktet fixar isodrän/pordränisoleringen. Isolering och kapilärbryt samtidigt alltså.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.