Hej!

Är väldigt okunnig på området som jag nu tänker fråga om. Hoppas någon vänlig och något mer kunnig person har lust att svara.

Har nyligen köpt ett enplanshus med källare byggt på 60-talet. I källaren har den gamla gillestugan fått golvvärme (vattenburen) och klinkergolv. Detta fixades någon gång i början av 2000-talet. Tyvärr får jag utgå från att det inte grävdes ut eller isolerades samtidigt, utan att det är ”dålig golvvärme” ur fuktsynvinkel. Man kan se att det tidigare suttit radiatorer i gillestugan.

Vid besiktning framkom att det fanns fukt i plattan samt nedre delen av källarväggarna (kanske 10-20 cm upp).

Frågan är nu vad man ska göra?
Ska man stänga av golvvärmen och sätta in radiatorer igen? Eller ska man fortsätta med golvvärmen?

I nuläget är det inte ekonomiskt möjligt för oss att göra om och göra rätt. Tacksam för alla tips och input!

Det borde vara isolerat i någon mån, annars kyls golvvärmen av underifrån och du får i princip ingen värme alls i golvet hur mycket du än laddar på med. Vet du hur det ligger till med dränering runt huset?

/Fredrik

F fb35523 skrev:
Det borde vara isolerat i någon mån, annars kyls golvvärmen av underifrån och du får i princip ingen värme alls i golvet hur mycket du än laddar på med. Vet du hur det ligger till med dränering runt huset?

/Fredrik
Tack för ditt svar. Dräneringen är original, så den vet jag inte hur mycket den hjälper.

Om det är oisolerad platta på mark så lär du slösa enormt stor energi i onödan.
Fukt "vandrar" mot värmeväxlingen och ju större värmeväxling desto mer fukt dras inåt då mot rummet och in i väggarna.
Att värma rummet med radiatorer är bättre från fukt perspektiv dock borde ju golvvärmen torka ut väggen också om det är varmt ...

• Gilla
Sextiosjuhus
  • Laddar…
Det som kan hända/har hänt är nog att fukten tar sig upp i väggarna pga. Dålog isolering under golvvärmen.
Ett alternativ Är att sätta in en radiator och så har du golvvärmen kvar som komfortvärme så slipper du kallt golv.

• Gilla
Sextiosjuhus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.