Hej!

Har letat på forumet men inte hittat någon tråd som exakt beskriver mina funderingar så här kommer min fråga:

Spånskiva ovan 28x70 glespanel eller inte?

Bakgrund:
Totalrenoverar ett hus från -38. golvvärme skall installeras på båda plan, har således inhandlat 960m 20mm slang, 400 plåtar och 1,5km 28x70 glespanel.

Golvåsar cc600vägs av och justeras vid behov för att få en plan start. Glespanelen läggs med 28mm mellanrum så rören hamnar på knappa cc300. Rören vänder under glespanelen.

Färdigt golv är tänkt att vara 15mm laminat och frågan är alltså huruvida jag behöver lägga någon form av golvspån mellan plåt och laminat eller om jag kan lägga laminatet direkt på plåten. Självklart foam/lumpapp och ångspärr enligt tillverkarens rekomendationer.

Har talat med både LK och Uponor som säger att hade jag lagt 28x120 så kunde jag skippat spånet, men nu är det 22mm spån som gäller. Känns som de läser innantill och egentligen inte har en aning... 22mm känns hur som helst lite overkill. Kannske ROT-spån på 10-12mm kunnde vara på sin plats för att hålla slangen på plats och förhindra att den lyfter laminatet men jag vet ju inte heller om det är en risk.

Finns det någon på forumet med erfarenhet som kan hjälpa mig med dessa frågor?

Hur gick det, är i startgropen för nå liknande.

Skulle också vilja veta hur andra gjort med detta.
Golvspån eller inte?

Hej.
Vi har lagt gv på befintligt spånskivegolv. Vi köpte remsor av 19 mm spånskiva (bredd ca 200 mm). Vi skruvade remsorna med en plåt mellan för att få rätt avstånd. mvh göran

Sent from my GT-S5830 using Byggahus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.