Byggahus.se

Golvvärme i gles - olika CC + optimerad bygghöjd

303 läst  9 svar

1. V
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har sökt med ljus och lykta i forumet utan att hitta några bra svar.

Har öppnat upp ett våningsplan och riktat upp (skruv+limmat nya reglar utanpå de gamla) ett ganska så ojämnt/vint golv på ca 70 m2 i ett hus från 1940.
    Av okänd anledning går det ett stråk mitt igenom huset där det är tätare mellan reglarna, CC 35, CC 47 och CC 50 som sedan övergår till CC 60 igen.

Då jag planerat att lägga golvvärme i glespanel antog jag att de olika CC-måtten inte skulle bli ett problem när jag inte är tvungen att ta hänsyn till dimensionerna på golvspån.

Frågor

1) Är mitt antagande gällande CC rätt? Då jag lägger gles som första lager mot golvbjälkarna så gör det inget att det är olika CC så länge det är mindre än 60?

2) Jag vill naturligtvis uppnå ett så stumt/jämnt/knarrfritt golv som möjligt men ändå optimera bygghöjd. Skall jag skruvlimma glesen mot golvreglarna precis som jag hade gjort med golvspån?

3) Är lite osäker på vad jag ska ha för lager ovanpå glespanel/golvvärme/golvvärmeplåtar. Antar att golvspån är det vanligaste och bästa ur stabilitetsynpunkt? Hur fäster jag isf denna? Skruvar igenom golvvärmeplåtarna i glesen? Eller ska denna läggas flytande?

4) Om jag istället vill lägga golvgips, skulle detta räcka för att få till ett stumt golv: 21mm gles + 13 mm golvgips + 14 mm parkett? Eller bör jag isf köra på 28 mm gles? Har även samma fråga som för golvspån, hur fäster jag gipset?

5) Finns det några andra alternativ som är bättre när förutsättningarna är följande: alla golvreglarna sitter inte på cc 60. Bygghöjden ska helst vara så låg som möjligt.

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Vh

2. M
    Medlem Nivå 2
    Enklast och snabbast är spårad spånskiva som du lägger rören i.
    Har gjort båda och spånskivan går fort att lägga.

Annars är det gles 28mm och parkett direkt på denna med lumppapp mellan. Mindre cc gör det bara styvare.

Alla lager mellan isolerar bort värmen.
    Läggningsmetoder finns på tex LKs hemsida.

Absolut minsta golvhöjd är att lägga slingorna mellan golvbjälklaget. Se LK hur göra och sedan självbärande golv på detta.

• Laddar…
  3. F
    Husspekulant Nivå 2
    Mikasw svar är klockrent :ok::ok:

4. V
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabbt svar!

Yes, spårade skivor hade varit toppen!
    Men som jag skrev så sitter inte alla reglar på cc60. Blir väl inte helt lätt att lägga golvspån direkt på reglarna då, en hel del skarvar kommer att hamna i luften?

Lite därför jag kände mig tvungen till gles.

Att sätta glesen mellan reglarna blir antagligen också krångligt av samma anledning ovan?

Sen gällande golv direkt på gles, har läst lite här på forumet att det ofta blir lite ojämnt när man gör detta då glesen oftast inte är helt plan?

När jag lägger ner så mycket jobb som jag gör vore det en mardröm att upptäcka att golvet flexar när det väl är klart :)

5. M
    Medlem Nivå 2
    Om du inte vill att det flexar eller knäpper i golvet är det bara självbärande golv som är limmat och skruvat som gäller.
    All annan parkett kommer att röra sig.

Jag har lagt flytande parkettgolv i sovrummen och det blir inga mera sådana golv i detta huset. Orginalgolvet från 70 och mina föräldras från 75 är tysta och helt stumma.

Hittills har jag inte sett ett enda flytande parkettgolv som inte fjädrar och är tysta oavsett underlag/-golv. 15mm parkett har varit bättre än 13mm parkett, betongunderlag bättre än gles men ändå flex och knäppljud.

Det enda självbärande golv som inte varit bra är ett som var lagt på flytande undergolv. Hur det var utfört vet jag inte så det är risk att det inte är gjort som man ska.

6. T
    Medlem · Nivå 6
    Ett tillägg bara: ett massivt trägolv skall aldrig skruvas och limmas

7. S
    Medlem · Nivå 8
    Löpande skarvar på kortsida är helt okej på golvspån vid max cc60.
    Du verkar inte ha läst på???

https://www.beijerbygg.se/wcsstore/...428647251524_montering_151105_124252_0013.pdf

8. M
    Medlem Nivå 2
    Med ojämn cc blir det inte stöd längs långsidorna ...
    Man brukar inte göra ett nätverk så man får stöd även på kortsidorna ... så TS menar långsidorna.

Parkett är ett bättre val än homogent trä vid golvvärme vad jag förstått. Men, visst, det är ett bra alternativ också. Snyggt men kan bli lite dyrare om man väljer ädelträ.

I England har jag sett en parkett som man limmar mot undergolvet. Intressant lösning.

Redigerat 26 jul 12:00
  9. S
    Medlem · Nivå 8
    Golvspånet ligger utan stöd på långsidorna eftersom det ligger tvärs reglarna.

10. M
    Medlem Nivå 10
    Körde spårat golvspån från beijers med uponors 17mm slang. Skruvlimmat tvärs över bjälklaget enligt anvisningarna och kortskarvarna behöver inte placeras med kottling under. Bara att skippa fundera på var man kan skruva tjänar man mycket tid på vid läggningen vilket jag tycker är ett gissel med slang i gles under spån.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka