Byggahus.se

Golvvärme i gammal källare (igen)

1. T
    Medlem · Norrbotten · 239 inlägg

Tilt

Medlem
    Först föutsättningarna: Jag är spekulant på ett hus som är nybyggt men på en gammal källargrund (ca: 40-tal). Det gamla huset brann ned, källaren har "renoverats" på insidan och bl a så har man lagt in golvvärme. Tyvärr så isolerade dom inte under hela golvytan utan bara "runt kanterna". Källaren är ej heller omdränerad, marken anses dock väldigt bra ("torrt") och huset ligger på en ås, så jag tror inte grundvattnet når upp till källaren.

Huset är försedd med en nyinstallerad bergvärmepump (Nibe 7kW med 170 m hål) och huset är så pass stort (1,5 plan, 155 kvm, källare ytterligare 100 kvm) att källaren troligtvis inte kommer att behöva användas som boyta. Huset är ej färdigställt, alla ytor, toalett och kök måste göras. Under Vintern har huset varit uppvärmt (gissningsvis 6-8 grader) och det finns även ett större garage (ca: 70-80 kvm) som idag värms med direkverkande el. Sedan i slutet av Oktober fram till idag har det gått 10.000 kWh.

Undran: Någon som har golvvärme i en gammal källare? Problem med fukt, ökad energiförbrukning? Hur kollar jag ev problem? Skall jag låta värmen vara på i källaren på sommaren också? Om jag köper huset så vill jag använda en del av källaren som relax/gillestuga och lägga klinker minst halva källaren. Eller skall jag avstå från att köpa huset p g a källaren?

EDIT: huset ligger i Norrbotten!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.