Golvvärme i en Smålandsvilla.

507 läst  10 svar

Nästa tråd i Värme allmänt
  1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej alla byggare!

    Vi har köpt en Smålandsvilla som levereras nu i sommar. Som säkert många vet så erbjuder de inte så mycket tillval så istället har vi valt bort i princip allt förutom kakel i badrummet. Nu vill vi även ta bort elementen på bv och lägga golvvärme istället.

    Nu till problemet, huset kommer med limmad och skruvad 22mm spånskiva på golvet. Och vi har endast ca 34mm från spånskivan till trösklar. Så jag vill inte hålla på höja dörrar eller trösklar för det tror jag inte kommer bli bra.
    Så alternativen är att fräsa egna spår, lägga eps16 skivor eller gles.
    Att riva upp och korta vändningarna för att fräsa kommer bli ett smärre he**** när spånen är limmad, sen är risken att golvet sviktar (cc60 i golvbjälklaget). Gles bygger för mycket och eps16, ja, jag är inte gjort av pengar liksom.
    Meen!
    Går det sätt sätta en spånskiva 16mm ovanpå den befintliga spånskivan, spåra för 16mm slang, lägga i plåten, skjuta fast den och på med parkett 14mm? Då kommer golvvärmen inte bygga mer än ca 17mm och jag behöver inte kortla och jag kan spåra golvet lite hur jag vill. Visst det blir en merkostnad på ca 50kr/m2 men det känns som det är värt det. Ska man isåfall skriva och limma spångolvet på det andra eller hur tänker ni?

    /Simon
     
  2. G
    Allvetare Nivå 3
    Du tänker att du tar en 16 mm spånskiva som du skruvlimmar på det den befintliga spånskivan och sedan fräser ner spår direkt i den?

    Vilken slang har du tänkt att använda? Tänk på att 12-slang har en max slanglängd som tillåter dig att täcka en yta på ca 5-6 kvm, medans 16/17-slang kan göra en yta upp emot en 12-15 kvm. Om du tänker dig att du ska använda 16/17-slang så behöver 16/17-slang ett 19-20 mm djupt spår, för att få plats till fördelningsplåt och kunna expandera av värmen (Se t.ex Uponor / LK's spårade golvspånskivor).

    Har har precis lagt golvvärme i köket och var tvungen att fräsa 1 spår på 4 meter för matningen. Jag hade en 1500w fräs med Uponors eget frässtål och jag kan säga att det ändå går tungt att fräsa så mycket / så långt. Om du använder 16/17-slang så ligger den CC200 och det går åt ca 6 meter slang per kvm golv. Om du har möjlighet att bygga 16 mm kanske du också har möjlighet att bygga 22mm och i såfall använda de färdiga spårade golvspånskivorna från endera leverantör? På det lägger du flytande golv (7 mm eller tjockare). Kan på vet varmaste rekommendera att använda spårade skivor för att slippa många timmars krypande i spån och damm :)

    Är radiatorer / kopparrör färdigmonterade från butik eller får du avdrag genom att välja bort det?
    Tänk på att merkostnaden för golvvärme antagligen kommer bli avsevärt mycket dyrare än 50 kr / kvm. Bara golvvärmeslangen ligger någonstans mellan 50 och 100 kr per kvm (10-15 kr metern, beroende på rabatt och mängd du köper). Sen ska du ha värmefördelningsplåtar (100-150 kr / kvm) och sedan en reglercentral och kanske styrning, eftersom du blandar radiatorer och golvvärme. (Merkostnaden kanske iofs blir vad du får betala per kvm för golvvärme efter avdrag för radiatorer och rör/arbete?)

    Helt klart värt det dock, även om det kostar 250-300 kr / kvm. Speciellt vid nybygge.

    Edit: Du skall INTE fästa plåten. Den ska ligga flytande så det kan röra sig med den termiska expansionen. Sitter den fast kommer du få gnissel / knarr.
     
  3. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för inputt! byggahus är bra grejor!
    Japp! Jag tänker att jag vill bibehålla bärigheten och slippa kortla om jag kommer upp en bit (16mm). Om jag fräser 19 så blir det då 3mm ner i golvspånet så det antar jag inte är någon fara med bärigheten/sviktar. Dock kan det bli problem med skruvar, dvs fräsen går i en skruv.
    Jag hade gärna använt spårade skivor om det inte va så dyra samt att jag bara hade 20mm upp till tröskel. 22+1/2mm plåt hamnar jag 4mm över tröskel, vilket i sig kanske inte är världens grej men jag har isåfall ingen aning hur jag ska få det snyggt om golvet är högre än trösklarna på altandörrarna och ytterdörren.

    Enlligt Smålandsvillan monteras radiatorer samt radiatorvattenrör i fabrik så det går inte välja bort dem. Någon som vill ha billiga radiatorer?
    Jag menade bara att utöver plåtar och rör fördelare mm. (ej shunt eftersom jag bara kommer ha golvvärme) blir det en merkostnad för spånet då jämnför med att spåra direkt i spånskivan som ligger.
    Vi har något begränsad budget för det är mycket mer som behöver göras. (Öv är helt oinredd, ett till badrum, isolera taket, vent öv, uppfart, marksten, ev mur osv osv.....) så extra arbete gör mig ingenting. Känner jag migsjälv rätt så kommer jag börja kl 7 på morgonen med fräsen och inte sluta förens de 468m spåren är klart.

    Inte fästa plåten asså? Då råder det delade meningar i den frågan för jag har läst om vissa som gör det. Vad säger t.ex. Lk eller Uponor om att fästa plåtarna?

    Tror ni att en denna skivan funkar? https://www.bauhaus.se/forestia-spanskivor-19mm-19x1200x2500-mm.html
    19mm betyder isåfall att jag klarar mig preeeciis under trösklar. Och ovanför den befintliga spånskivan.
    20mm till tröskel är mätt lite på knä med en tumstock i ett annat identiskt hus så jag antar att det kan finnas en viss felmarginal.

    Eller denna https://www.bauhaus.se/forestia-spangolv-18x620x1820.html
    Golven har ungefär samma m2 pris 70kr.
     
    Redigerat 7 jun 09:58
  4. G
    Allvetare Nivå 3
    Enligt anvisningar från LK / Uponor / GVB så ska dom ligga flytande, så det råder nog inga delade meningar. Ska du ha ytskikt av keramik så häftar / skruvar du LK's golvvärmeplåt, och primar den sedan. Uponors skivor ska inte läggas under keramisk underlag. Dock så ska du väl enbart göra detta i torra utrymmen? Jag är osäker på hur lämpligt alu-plåt är under spackel / avjämningsmassa, Det lär ju fräta sönder med åren, men LKs primer kanske hindrar det. Jag har bara lagt Uponor-golv.

    Man klickar ner dem och de sitter riktigt bra. När du sedan klickar i slangen kan du nog inte flytta dem utan att ta upp slangen. Det

    Vet inte om det är dyrare men du kan ju annars använda golvgips. Enklare att fräsa i. För Uponors golvvärme så fräser man med en 20-fräs. Eftersom du skruvlimmar och har dubbelspont som man limmar så gör det inget att du har endast 2 mm under slingan. Golvspånet ligger ju på tvärs av bjälkaget. Du borde mao kunna fräsa direkt i den spån du har nu och spara dig pengarna med att köpa ny skiva (5-6 tusen), om den också är dubbelspontad och skruvlimmad.
     
  5. S
    Medlem Nivå 1
    Okej, är bara rädd att plåten ska knarra och göra oväsen. Men man måste ju följa anvisningarna såklart!

    Hm, golvgips 12,5mm känns lite tunnt och för mjukt att lägga plåt/slang i?

    Spårar jag spånskivan som ligger måste jag öppna upp skivan vid alla vändningar, matningar och sen kortla, låter mindre lockande

    Det mesta kommer va på torra utrymmen, förutom badrummet på öv men det löser jag då, ska göra klart bv först.

    Okej såhär då,
    Bygghöjd 54mm. (56-57mm till tröskel.)
    Parkett 14mm
    Ålderbeständing plast
    Slang
    Plåt flytande
    20mm spår (1 mm ner i den första skivan)
    Spånskiva 19mm limmad skruvad
    Spånskiva 22mm limmad skruvad

    Funkar detta?

    Har en annan fråga rörande gv.
    I tvättstugan finns en plastmatta som tål att lägga klinkers på (tål fix). Under ligger golvgips med fall sen 22mm spån.
    Funkar det att lägga 8mm golvvärmeslang och flytaspackla in den på plastmattan och sen klinkers på det? Vet att det troligtvis inte är godkänt men jag ser inget problem i det.
     
  6. G
    Allvetare Nivå 3
    Jag kan inte branchreglerna men jag har för mig att det är okej att lägga golv på golv, sålänge det är korrekt fall i tätskiktet. Att sätta keramik på en plastmatta är ju inte alls något ovanligt. Hurvida detta följer dagens säker vatten / gvk / bkr vågar jag inte svara på. Där har vi fackmän som kan svara rätt.

    Jag tror det blir bra så. Det är ju jämförtbart med att lägga 22mm golvspånskiva ovanpå befintlig konstruktion (något som är en ett alldeles vanligt tillvägagångssätt.

    Hur stort är badrummet på övervåningen? Jag hade nog nästan röstat på elektrisk golvvärme så du kan ha komfortvärme sommartid. Övervåningar brukar så så mycket spillvärme från våningen under, samt att om övriga utrymmen är uppvärmda med vatten kommer det inte bli speciellt mycket dyrare att värma upp badrummet vintertid. Det är ju mycket spackel som ska till för att flyta igen 12/15 mm slang (typ 3-4 cm tjockt) vs 5 mm på elslinga.

    I badrummet jag renoverar på övervåningen kommer det bli billigare i längden med elgolvärme än vattenburen, då rummet är så litet och enbart ska ha komfortvärme.
    Installationskostnad + 20 år el blir altså billigare än installation av vattenburen.
     
  7. S
    Medlem Nivå 1
    Inte jag heller men jag tänker att för att kunna få ner golvvärmen under våtrumsmattan i tvättatugan måste jag koppla ur vp och flytta den sen riva upp gipsen och mattan fräsa osv osv. Då lägger jag helre en tunn vattenslinga och spacklar, vad kan hända liksom? Det är ju tätskikt under och vi badar inte direkt i tvättstugan.

    Ja, är lite kluven på hur jag ska göra där faktiskt. Badrummet kommer troligtvis bli mellan 10-12m2. Men funderar på elpush för tvättstugan och badrummet på övervåningen sommartid. De behöver ju inte vara skitvarma golven, bara inte svinkalla så är det lungt. Elpush 12 kan väll driva 2 slingor sammanlagt 20m2. Kanske inte full värme då som sagt men tillräckligt kanske? Det är ju som du säger spillvärme till badrummet på öv och tvättstugan klarar vi nog oss om det bara skulle va fesljumna.

    Men du ska ha stort tack för dina inlägg. Uppskattas
     
  8. G
    Allvetare Nivå 3
    Sommartid är det ju också typ komfortvärme. Vattnet kommer ju aldrig sjunka under rumstemperatur och en elpush borde utan problem kunna värma vattnet 3-5 grader så man får den där "komfort"känslan när golvet är varmare än resten. Man brukar ju säga att trägolv ska max vara 26-27 grader (5 delta T) och jag misstänker att detsamma gäller för keramisk golv. I förra badrummet hade jag både elslinga och vattenburen. Vattenburen var via fjärrvärme och elslingan la firman in när badrummet renoverades. Då kunde jag få lite komfortvärme så att allt torkar fint och bra även sommartid, utan att det för delen kostade speciellt mycket. Tror jag hamnade på en 150-200 kr för maj-sep på elslingan i driftkostnader.

    Om du lägger elslinga ovanför tätskiktet se bara till att välja en som tål att ligga på den våta sidan. Det finns t.ex slingor godkända för utomhusbruk som borde vara lämpliga!
     
  9. Shakula
    Husägare Nivå 6
    Har tyvärr inte så mycket att tillföra gällandes golvvärme. Men varför köpte ni inte ett hus som har golvvärme? Ett Hjältevad borde varit i samma prisklass som du nu får med arbetet som du lägger ner på golvvärmen. Vilken SMV är det ni köpt?

    Var någonstans i landet befinner du dig? Kanske kan vara intresserad av element, har ett SMV Kalmar som skall inredas OV.

    Får önska dig lycka till i ditt projekt, låter som ett ordentligt arbete.
     
  10. S
    Medlem Nivå 1
    Ett Huskvarna. Tomten var bunden till Myrsjöhus/Smålandsvillan, tro mig jag har försökt få dem o göra så mycket som möjligt men endel saker är de riktigt krångliga med.
    T.ex. finns det inget sätt att ta bort plastmattan i tvättstugan utan det måste sättas klinkers efteråt, dvs krångel med ev vattenburen golvvärme som jag nämde tidigare. Vi har dock fått dem att plugga igen hålen för radiatorvattnet i badrummet samt sätta upp en handdukstork och bygga en ”hylla” där vi kan ha en vägghängd toalett. Sen har vi valt bort köket så vi ska sätta in ett kvikkök med kvartkompositbänk och köksö med takintegrerad fläkt och häll under.
    Även flyttat om lite i tvättstugan då det blir mycket smartare förvaring.
    Vi bygger utanför Borås, Sparsör.
    Jag jobbar som målare och har gjort en del renoveringar tidigare så jag kan det mesta, de är mest problem när man inte får för försäkringbolagen. Men spåra lite golv är väll inte hela världen. :) det är mycket värre och bredspackla/måla i 30 grader med 100% LF och inplastade dörrar och fönster + andningsskydd.
     
  11. S
    Medlem Nivå 1
    Japp jag tror också det räcker!
    200kr är inte mycket? Är du säker på det?
    Problemet med om jag lägger säg elslinga i tvättstugan är att då kommer det va det enda uppvärmningsättet där. På vinter kommer det dra mycket! :(
    Så vattenburen med elpatron låter med ekonomiskt i mina öron.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: