Jag ska snart till att lägga golvvärme på övervåningen i det hus jag bygger.
På golvbjälkarna ligger vanliga golvspånskivor och alla väggar är uppreglade.
På golvspånet så tänker jag skruva 19 mm spånskiva som jag har kapat upp till 180 mm breda remsor. Detta lägger jag då som en gles för att lägga värmefördelningsplåtar i.
Enda undantaget är i badrummet där golvvärmen blir ingjuten i flytspacklet.
Nu håller jag på att sätter ihop en golvvärmeritning och planerar hur jag på smidigaste sätt kan lägga golvvärmen.
Jag har bifogat min ritning.
Så som jag har tänkt nu är att undvika att gå under väggar då jag kommer lägga ut slangen efter att väggarna har fått på skivor.. Tänker att det kan bli svårt att göra det då..
Undantag är ju grön och röd slinga men där tänker jag att jag kan börja i allrummet och skjut in slangen under väggen, den väggen står nämligen ovanpå glespanelen.
Funkar det rent praktiskt att skjuta in slangen under väggen som jag tänker?
Blir ju samma med badrummet:
- Jag börjar med slangen i badrummet och skjuter den under väggen och drar bort den till GVF skåpet
- Jag lägger ut all slingor som ska vara i badrummet och kapar sedan slangen lång nog att den ska nå ända till GVF
- Jag skjuter returen under väggen och drar den till GVF skåpet
Det jag eftersöker är synpunkter på hur jag tänkt lägga golvvärmen samt praktiska tips och råd.
Att framledning/retur för sovrummens slingor går genom allrum har jag inga problem alls med. Har heller inte tänkt att ha någon individuell regleringen av temp i sovrummen, vill justera in hela systemet och sedan låta bli att ändra något.
-
Lösvirkesbyggare · Gävle · 142 inlägg 27 dec 2022 09:22
-
27 dec 2022 10:12 #2
Tycker du ska låta slingorna passera (och kanske göra en s-form) garderob och förråd på sin väg mot sovrummen. Gissar att du har snedtak /yttertak i de rummen så de kommer bli riktigt kalla annars.
-
Lösvirkesbyggare · Gävle · 142 inlägg 27 dec 2022 10:1927 dec 2022 10:19 #3
Förrådet kan gärna vara svalare, har en tilluftskanal från ftx in till det rummet.
Nu när jag enbart har golvvärme i plattan på bottenvåning och runt 22-23 grader på framledning och cirka 18-19 grader i luften på bottenvåningen så är det ändå drygt 14 grader på övervåningen. Så är inte super orolig över att det blir kallt i förrådet.
Men om jag ska dra slingorna in dit så kännas det krångligt.. Ska jag köra en vända med den röda slingan in genom dörröppning bara? -
-
Lösvirkesbyggare · Gävle · 142 inlägg 27 dec 2022 10:23
-
Lösvirkesbyggare · Gävle · 142 inlägg 27 dec 2022 11:0427 dec 2022 11:04 #6
Har gjort en variant nu.. Den gröna slingan är nu 99,6 meter, rekommenderat max är väl 90 meter på en 16 mm slang? Övriga slingor är alla under 90 meter.
I föregående då jag inte dragit den gröna slinga i garderoben så var den 84,8 meter.
Jag kanske bara ska köra en vända mitt i rummet i garderoben?
Om jag gör så här blir slingan 90,6 meter:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Från PDF:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
27 dec 2022 11:42 #7
Eftersom du inte ska ha nån dörr räcker troligen första varianten
-
Lösvirkesbyggare · Gävle · 142 inlägg 27 dec 2022 13:4027 dec 2022 13:40 #8
Då kör jag på det. Men att rent praktiskt skjuta slangen under en vägg som jag beskriver i första inlägget, är det praktiskt möjligt? Eller kommer det vara väldigt besvärligt? Har ingen erfarenhet alls av att lägga golvvärme..
-
27 dec 2022 14:49 #9
Utgå ifrån rummet där slangen ska vara och skjut in ändarna som ska till fördelaren, bara
-
27 dec 2022 15:26 #10
Vilken tillverkare kör du med på gv? Ofta får man detta uppritat av tillverkaren gratis. Även möjligt att få av den återförsäljare man handlar materialet av. En generell regel är väl att början på slingan i varje rum ska gå längs yttervägg, eftersom det är där temperaturen på slingan är som högst och det är mot yttervägg som största värmeförlusten är.
-
27 dec 2022 15:29 #11
-
Lösvirkesbyggare · Gävle · 142 inlägg 27 dec 2022 15:2927 dec 2022 15:29 #12
Kommer handla från Golvvärmebutiken.se eller liknande. Har ett LK fördelarskåp men kommer köpa en billigare 16 mm slang än LKs.
Hittar bara på deras hemsida att man ska ta det via VVS firma.. -
Lösvirkesbyggare · Gävle · 142 inlägg 27 dec 2022 15:3127 dec 2022 15:31 #13
-
27 dec 2022 15:37 #14
- Laddar…
-
Lösvirkesbyggare · Gävle · 142 inlägg 27 dec 2022 15:37
Liknande trådar
-
Nu knäcker vi mysteriet med golvvärme - hjälp en ny husägare!
Värme allmänt -
Hjälp - isolering för golvvärme under badrum i källarplan - ny platta
Grund & Markarbeten -
Golvvärme i gamla delen (lågt i tak) vid tillbyggnad - tips & hjälp?
Tillbyggnad -
Bygghöjd golvvärme i glespanel - behöver hjälp
Byggmaterial & Byggteknik -
Golvvärme - hjälp att justera!
Värme allmänt