Byggahus.se

golvvärme, ha kvar elementen?

1. C
    Medlem Nivå 2
    Hei,

Skal sätta i golvvärme i hela huset. Har gamla element just nu. När vi skaffar golvvärmen är det bra att ha kvar elementen eller ta bort dom helt? Några av dom är riktigt gamla så tänkte byta ut dom ca 2-4 st. Vi använder inte elementerna nu men kan det vara bra att ha ändå?

2. G
    Medlem Nivå 8
    Jag har lagt om till golvvärme på bottenvåningen och har kvar elementen på ovanvåningen. Det är ca 20 år sedan och jag har aldrig saknat elementen.

3. C
    Medlem Nivå 2
    Har 1/2 plan ovan med bara två sovrum. är det bra att ha dom kvar, men resten ta bort?

4. E
    Medlem Nivå 1
    Tycker att du ska ha kvar dom . Det stör inte funktionen för golvvärmen oavsett vad du gör

5. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Jag hade absolut tagit bort elementen,
    element är tråkiga att se på och i vägen vid möblering, målning och tapetsering.
    Ska du ha dom gamla elementen inkopplade eller ska dom bara vara dekoration?

6. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Inte behåller man gamla radiatorer om man lägger golvvärme!?

Lämna in ritningarna för uträkning (av den tillverkare du tänkt köpa prylarna av) så är du säker på att det blir bra och effekten räcker till!

• Laddar…
  7. D
    Medlem · Nivå 8
    ta bort elementen! eventuellt spara ett element i hallen för de är ju asbra att torka vantar och skor på! :)

8. E
    Medlem Nivå 5
    Det är främst i små rum med två ytterväggar som elementen kan behövas. Kontrollräkna på efekten men ta bort alla som inte behövs.

9. C
    Medlem Nivå 2
    det är just det i hallen som jag vill ta bort då det är høgt och i vägen før min inredningen :) resten är under fønster och stør inte så mycket. men som sagt gammla..

Just nu har vi dem inkopplade men vi använder dom inte, kaminen fungerar såå mycket bättre. så vet inte hur det blir senare när dom byter till bergvärmepump. vill ta dom bort. men dom ovan tänker jag kan vara bra att ha kvar? Før golvvärmen fungerar väl inte lika bra där.

10. D
    Medlem · Nivå 8
    jag har golvvärme både på entreplan o övervåning + i garaget. funkar jättebra utan element överallt.

11. C
    Medlem Nivå 2
    Ska fråga dom som ska sätta in och fixa allt vad dom säger men kommer ta bort den i hallen och bad/dusch rummen garanterat.
    Resten är ju vattenburna så kan väl inte skada ha dom kvar?

12. M
    Medlem · Nivå 10
    Förstår inte alls poängen med att ha golvvärme och samtidigt behålla elementen. Speciellt inte om de är inkopplade men inte används. Bättre då med ett korrekt dimensionerat golvvärmesystem och om det är kallras som du är orolig för ordna fönstren.

Du hamnar med dubbelt underhåll, ett hög(re) och ett lång lågtemperaturssysten parallellt och det ser illa ut