Byggahus.se

golvvärme - glespanel - golv?

1. S
    Medlem Nivå 3
    Det är dax att inreda övervåningen. Har försökt att läsa runt hur praxis är vad gäller lösning på golv, men inte blivit så klok. Nu vill jag ha era åsikter.

Förutsättningar:
    * Oinredd övervåning med färdigt bjälklag cc 600mm.
    * Vattenburen golvvärme skall installeras
    * Glespanel 28*120 alternativt 28*70 på bjälklaget. Antagligen tvärs över, men vid behov längs med bjälklaget för att minska bygghöjden. 30mm mellanrum för plåt och slang var cc300mm.

Då till funderingarna:
    Finns det bra klickgolv (laminat) som går att lägga rätt på detta glespanelgolv? om man läser tex på uponor så menar dom att antingen lägger man spånskiva 22mm och sedan ett tunnare laminatgolv, eller så lägger man ett klickgolv (laminat?) på minst 14mm direkt på glesen.

Det känns som att man helst slipper att lägga spånskiva OCH golv om det ej är nödvändigt. dels för arbetet, men mest för att det blir ett tjockare golv där bygghöjden blir onödig och värmen hindras något.

Vad säger ni?

2. J
    Medlem · Nivå 7
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150124_144120.jpg

Jag håller också på med vattenburen golvvärme på övervåningen. Då jag har dålig erfarenhet av golvvärmen under tjock spånskiva så testar jag att flytspackla i slangen. För att spara in lite på det svindyra flytspacklet så fyller jag ut med extra spånskiva. :D

3. J
    Medlem · Nivå 7
    Kan tillägga att det sist blir ca 4 mm vinylklick-golv ovanpå spacklet.