Byggahus.se

Golvvärme fungerar dåligt, ska det vara så här?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Mitt nya fritifdshus med LK vattenburen golvvärme i betongen och elpanna står på 12 grader över vintern. När jag kommer dit så ändrar jag alla 5 termostater till 20 grader och börjar elda i kaminen. Då tar det några timmar så har vi varmt. Sedan går man och lägger sig och då är det kallt på morgonen. Golvvärmen händer det ingenting med. Det är kalla golv och ingen märkbar effekt på ett helt dygn. Detta är ju värdelöst att det är så fruktansvärt trögt system. Jag bedömer att det tar kanske 5 dygn innan golvvärmen överhuvudtaget känns. Och varma golv har jag aldrig känt. Lite frågor till er som har erfarenhet:
    1. Är alla golvvärmesystem så här tröga?
    2. Om de är så här tröga, då hinner de ju inte heller anpassa sig till varierande utetemperatur?
    3. Temperatur ut i systemet sägs ska vara max 30 grader i betongbjälklag. Det är ju ingenting i sammanhanget i förhållande till den stora mängd betong som ska värmas? Hur har konstruktörerna tänkt egentligen?
    4. Vad kan man göra åt eländet?

2. kristofer12345
    Medlem Nivå 9
    hur stort är huset?
    Hur mycket isolering i tak/vägg, och hur varmt har du i framledningstemp, från pump/panna vid en kall dag, låt säga ex -5 , ?

Jag har golvvärme , inte LK men klarar huset på 30-35 grader framledning går det ner mot större minusgrader brukar jag öka till 40 grader då klarar huset sig bra.

3. J
    Medlem · Nivå 15
    Jepp GV är otroligt trögt och har du bara 12 C som maxtemp så tar det flera dygn att värma plattan så det återger vad du vill ha för temp i huset, prova med 15 C så blir det avsevärt bättre, det finns en tröghet i värmeavgivning på vatten, du måste passera den punkten för att det hända något. Därav är det lite förkastligt att ha nattsänkning på GV

4. E
    Medlem Nivå 1
    Jaha det är väl så här trögt. Men konstigt att inte fler reagerar på den stora nackdel det här innebär. Bättre vore ju att gjuta betongplatta utan värmeslingor och sedan lägga t.ex. ett skivmaterial med infrästa vattenrör precis under golvytan. Då får man ett mycket snabbare system som är enkelt reglerbart och som också sparar energi. Jag var väl inte tillräckligt kunnig och påläst när jag gjorde detta och litade för mycket på att "alla andra" verkar lägga in golvvärme i betongen.
    Det finns ingen fördel som jag ser det med att ha ett så här trögt system, det blir svårt att reglera efter utetemperatur och även efter värmebehov inomhus. Dessutom blir dynamiken dålig, det fungerar inte bra vid låglast dvs när man nästan inte behöver värme.Nattsänkning kan man glömma, ingenting händer under en natt, möjligen "veckosänkning" för det tar nog en liten vecka att ändra temperatur!

5. J
    Medlem · Nivå 15
    Jepp , Det har gott lite troll i det med GV , nu ska alla ha det och vet inte varför, sen så är det lite dyrare att värma med GV än radiatorer, man får vad man betalar för och med GV är det mera en komfortfråga. Med radiatorer ( lågtemptyp ) så blir det lika varmt i huset och lätt att reglera innetemp,, klart det blir lite svalt på golvet, men det finns tofflor. Det är ingen varm sandstrand i Karibien som man ska gå på. Det med GV ovan betong gör att det går snabbare att reglera tempen i huset.

6. R
    Medlem · Nivå 10
    Höj framledningen till golven så ska du se att de blir varma. Jag har ingjuten golvvärme (i botten på 10cm platta med 20 cm cellplast under) och efter att jag vräkt ut 40-45 grader några timmar/ en natt så är de varmt och skönt på golven och i huset.

Du kanske har cirkulationsproblem i ditt system?

Kan det vara så att dina rumstermostater är nöjda och därför inte släpper ut värme till golven?
    Sätt termostaterna på Max.

Redigerat 11 apr 07:56
  7. E
    Medlem Nivå 1
    Jovisst skulle det bli snabbare varmt om man höjde så mycket. Men max framledningstemperatur enligt instruktionen är 30 grader för betongbjälklag. 30 grader är inte alls varmt, inte ens pinkljummet. Därför blir golvvärme i betong oerhört trögt vilket jag fått erfara. Jag har testat en del nu under påskhelgen. Det är ca. 18 kubik betong som ska värmas genom smala plastslangar ca. 7-8 cm ner i betongen. Ovanpå betongen ligger en tunn (isolerande) skumfolie och sedan ett laminatgolv. Man inser då att detta blir ett oerhört trögt system givet då max 30 grader i framledningstemp.

Min fundering är att det här att försöka styra värmen genom rumstermostater måste vara lönlöst eftersom systemet är så trögt. Även att styra genom utetemperatur måste vara felaktigt, golvet hinner inte reagera på ändrat värmebehov. Man borde istället styra genom att mäta golvytans temperatur och inte tillåta att den sjunker under ca. 20 grader. Då skulle man slippa att få kalla golv. Kalla golv är ju faktiskt något man upplever trots att man har golvvärme tack vare att rumstermostaten slagit av golvvärmen. Det är inte bara jag som upplevt detta. Genom att styra golvtemperaturen kan man få ett styrsystem som är en försäkring mot att få kalla golv. Man kan då fundera hur man ska styra rumstemperaturen. Rumstemperaturen är ju något som jag tycker måste hanteras separat från golvtemperaturen. Rumstemperaturen kan då inte styras på ett enkelt sätt med golvvärmen utan där tror jag att man måste in med andra värmekällor, kanske att ha några snabba radiatorer eller att värma tilluften. Som jag ser det måste det vara ytterst svårt (omöjligt?) att få komfortabelt inneklimat och samtidigt komfortabel golvtemperatur vid varierande årstidsklimat genom att enbart ha golvvärme i betong. Är det så eller har jag fel? Min erfarenhet är trots allt begränsad.
    Sedan har vi detta med en vedkamin i ett hus med golvvärme. Det är ju också en svårighet med traditionella rumstermostater. Eldar man så blir det varmt inne men så småninom allt kallare golv. Över natten svalnar kaminen och då får man kallt i huset. Jaja det finns mycket att fundera på tycker jag och det verkar som om det finns utvecklingsbehov i detta område eller också är det bara jag som är okunnig.

8. E
    Medlem Nivå 5
    Det är inte så att du har din inomhusgivare precis vid kaminen?

9. E
    Medlem Nivå 1
    Visst har jag det. Rumsgivare i alla rum. 5 st totalt. 6 slingor.

10. E
    Medlem Nivå 5
    Jag tänkte att om du brassar på i kaminen det första du gör så kommer ju dina termostater säga att de inte ska skicka ut någon värme på golvet.....

11. A
    Byggveteran · Nivå 6
    Du har väl inte rumsgivare i varje rum?
    Är det inte termostater?
    Sitter det en inomhusgivare där du har har öppna spisen så säger ju den till pannan att ställa ner värmen efter som den isåfall talar om att det är vamt i rummet.

12. L
    Medlem · Nivå 14
    Om rumstermostaterna ställs på 20 grader och du eldar i kaminen så det blir varmt inomhus så kommer inte golvvärmen igång.

Dessutom får du räkna med minst ett par dagars uppvärmning innan betongen är uppvärmd. Golvvärme är ett trögt system och fungerar dåligt om man vill variera inomhustemperaturen kraftigt.

Vad har du för elpanna? Det kanske finns möjlighet att installera någon form av SMS-styrning så att ni kan starta värmen 2-3 dagar innan ni kommer dit?

13. K
    Medlem · Nivå 6
    Problemet är väl snarare att du har pannan lågt ställt och det tar tid med golvvärme. Minst 2dagar, börjar du elda i spisen blir det längre. Sen är laminat kallt i sig.
    Har du kollat så du faktiskt kan få ut värme ur pannan? Sätter du ut en rumsgivare kan du ha all termostaten öppna och låta pannan köra mot innetempen.

14. E
    Medlem Nivå 1
    Alltså, jag har pannan ställd på 30 grader framledningstemp. Det är max man får ha i betongbjälklag. Man får inte ha högre enligt instruktionen, jag kan alltså inte öka detta utan att riskera nånting (?). 30 grader i framledning är näst intill ingenting, det känns knappast varmt ens, som jag skrev, det är kallare än pinkljummet. Rumsgivare finns i alla rum. Givetvis finns en rumsgivare i rummet där kaminen står. Så fort man börjar elda slår den rumsgivaren av golvvärmen.
    Systemet heter LK och har digitala rumsgivare. Det är lite jobbigt att springa och ändra dessa, man får stå och trycka fram en halv grad i taget på en slags touchtangent på varenda rumsgivare om man ska ändra (vore bättre med ett gammeldags vred!). Det finns heller ingen möjlighet att ändra mellan 2 lägen, typ ett kallare typ 12 grader och ett varmare typ 20 grader.

Systemet har heller ingen möjlighet till fjärrstyrning på distans så att man kan slå på i förväg. Jag upplever systemet som mycket primitivt och inte av dagens standard. Ändå lär det vara det mest köpta? Man kan inte heller styra med appar eller få info på mobilen, något som man tycker borde vara standard idag. Att ha kamin borde också vara väldigt vanligt idag, så fler borde väl ha mina problem?

15. R
    Medlem · Nivå 12
    30 gr framledningstemperatur är fel. Max 45 gr är normalt, och då ger det en golvtemperatur på ca 27 gr. Du har nog missförstått instruktionen.