Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Golvvärme el och vattenburet

1. J
    Medlem · Västra Götaland · 33 inlägg

joawol

Medlem
    Vi ska totalrenovera vårt badrum och står inför dilemmat vilken sorts golvvärme vi ska välja. Vi vill ha ett skönt golv att gå på året runt och fick därför tipset att ha både vattenburet OCH elslinga. Vi kommer installera bergvärme. Är det ekonomiskt försvarbart att ha dubbla system? Väljer vi bara vattenburet antar jag att golvet kommer vara relativt kallt på sommarhalvåret? Hur mycket el drar en elslinga till ett badrum på drygt 6 kvm om vi vill ha golvet behagligt varmt året runt?
    Badrummet ligger på andra våning. Vad skiljer det i pris om jag lägger till elslinga ovanpå det vattenburna systemet? Tacksam för svar om egna erfarenheter.

2. yxet
    Medlem · uppsala · 495 inlägg

yxet

Medlem
    jag har vattenburet system och ångrar faktiskt att jag inte ,antingen drog en separat slinga i badrummet
    (vilket jag ville)men någon annan tyckte det var onödigt så nu är ts br klk samman kopplade.eller att som du skriver köra med dubbelt.det senare alternativet tror jag att jag skulle välja om jag fick en andra chans
    fast så kallt blir inte golvet,jag var mera inne på att badrummet skulle torka upp fortare om man har lite värme på.
    vi använder handdukstorken som lite extra värmekälla med.
    tror inte att det kostar så mycket i vare sig investerin eller förbrukning det ska ju bara vara på sommaren

3. B
    Medlem · Skåne, Sjöbo · 6 999 inlägg

BigGitt

Medlem
    Billigast är att ha båda!

4. J
    Medlem · Västra Götaland · 33 inlägg

joawol

Medlem
    Tack för svaren, det lutar nog att vi kör dubbelt. Verkar dumt att snåla på den extra investeringen.
    Fick ett pris på att det innebär en extrakostnad på ca 5000-6000 att ha elslinga också, verkar det rimligt?

5. B
    Medlem · Skåne, Sjöbo · 6 999 inlägg

BigGitt

Medlem
    Beror på storleken av badrummet. För 4kvm är det dyrt.
    För 10 är det ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.