Byggahus.se

Golvvärme badrum

1. M
    Medlem Nivå 2
    Jag tänker lägga vattenburen golvvärme i badrummet vid renoveringen. I stället för att sätta fast rören i s k rörhållarbyglar funderar jag på att fräsa ner dem i golvspånskivan en liten bit, kanske halva (jag har 10,5 mm rör), för att få ner bygghöjden litegrann. Kan man göra så eller finns det nackdelar med detta? Ovanpå kommer sedan flytspackel el snabbslipsats samt klinker.

2. J
    Medlem Nivå 15
    Du försvagar ju spånskivan, så då får du gjuta så tjockt ovanpå att spacklet blir i princip självbärande. Vilket ju ändå kan bli tunnare än om du lägger slingorna helt ovanpå, det krävs ju ett ganska ordentligt skikt då med.

3. M
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar jon_h. Men blir försvagningen så "farlig" med ca 5-6 mm spår på cc 150 mm, dessutom i vinkel mot underliggande reglar på cc 60 mm?

4. J
    Medlem Nivå 15
    Minsta böjstyvheten som krävs för keramikbeläggning motsvarar 22 mm golvspån upplagt på 600 c/c med minst 12 mm flytspackel på. Lägger man värmeslingor (el eller vatten) så får man öka tjockleken på spacklet för att kompensera. Samma sak gäller om man fräser ur i skivan. Hur tjockt du behöver flyta ovanpå spånet i ditt fall vet jag inte, men sannolikt kommer det krävas minst 30-35 mm på det tunnaste stället. Se till att få besked av spackelleverantören om hur tjockt som krävs.

Det finns ju färdigspårad golvspån för detta ändamål, och där får man flyta tjockare än normalt.

5. M
    Medlem Nivå 2
    Om man ovanpå golvspånet lägger golvgips och fräser ur för golvvärmen och sedan flytspacklar ovanpå, måste man då flytspackla lika tjockt för att kompensera?

6. J
    Medlem Nivå 15
    Det allra mesta av gipset förstyvande funktion skulle gå förlorad om man gjorde så, så du behöver säkerligen lika tjockt täckskikt över slingorna som du hade behövt om du spacklade direkt ovanpå spånet.

7. E
    Medlem Nivå 1
    Varför inte lägga elvärmeslingor istället som bygger mindre. Komfortvärme i badrummet är skönt att ha på även på sommaren då ju inte den vattenburna golvvärmen i övriga delar behövs för uppvärmning.

8. M
    Medlem Nivå 2
    Kan man minska tjockleken på spacklet om man sätter kortlingar mellan reglarna? Hur tätt bör de i så fall sitta och hur grova ska de vara?

9. J
    Medlem Nivå 15
    Nej, alltid minst 12 mm på spånskiva.

10. M
    Medlem Nivå 2
    Jo, det har jag förstått. Ovan säger du att det måste till ca 30-35 mm spackel totalt. I ett annat inlägg "Hur mycket måste jag flytspackla", räcker det med 5 mm över golvvärmeslangarna. Det golvet hade reglar på cc 300 mm. Mitt golv har cc 600 mm reglar och då måste man spackla mer för att klara böjstyvheten, eller har jag fattat helt fel? Min undran är då om man med kortlingar kan öka böjstyvheten och därmed minska tjockleken på spacklet.

11. J
    Medlem Nivå 15
    Ah, sorry, nu fattar jag. Ja, egentligen kan man ju det. I extremfallet skulle man kunna kortla så mycket att den spårade spånskivan inte har någon bärande funktion alls, och då skulle det definitivt räcka med 12 mm flytspackel ovanpå skivan. Hur tätt du behöver kortla för att det ska räcka med 12 mm på en spårad skiva kan jag inte svara på.

12. M
    Medlem Nivå 2
    Tack jon. Förlåt att jag är lite otydlig. Jag har gått ifrån idén med spårade skivor (lite omständigt när man tänker efter) och kör med golvvärmen ovanpå golvspånet. Då behöver man kanske inte kortla så tätt, eller?

13. J
    Medlem Nivå 15
    Om du har 22 mm golvspån på 300 c/c så är ju böjstyvhetskravet uppfyllt. Då räcker det att du lägger så tjockt att du inte riskerar sprickor på grund av temperaturrörelser och liknande. Min bedömning är att det behövs minst 5 mm över slangarna för att säkerställa detta, men det kan alltså behövas mer beroende på vad leverantören säger. Att kortla tätare än 300 c/c under spånet gör inte att man kan minska spackeltjockleken ytterligare.