Byggahus.se

Golvspånskivor från Byggmax?

1. G
    Medlem · 1 103 inlägg
    Tror ni det är nån kvalitetsskillnad i golvspånskivor från ex. Byggmax och om man åker till nån "gammal" handlare som Beijer eller liknande brädgård?

Ska lägga plastmatta på och kommer ha vattengolvvärme under. Min tanke var om det är sämre kvalitet som skulle kunna röra sig och orsaka bubblor.
    Kanske hänger mer på hur mattan limmas. Men man måste ju fråga....

2. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Re: Golvspånskivor från Byggmax?

har själv köpt därifrån. Skall lägga senare ikväll precis som du ovanpå vattenburen golvvärme. Kan inte alls tänka mig att det skall vara ngn skillnad på dem. Jag skall själv sätta Laminatgolv ca 90kvm så jag behöver inte oroa mig för limmningen, och det tror jag inte du behöver heller.

3. G
    Medlem · 1 103 inlägg

Ok, då är det kanske bara att åka och handla!

Vad är det för mått på deras golvspånskivor? Hittar dom inte på byggmax.se

4. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Jag kommer faktist inte ihåg på rak arm. Jag har också kollat på deras hemsida men de finns inte där vad jag kan se. 22mm tjocka är dem ju givetvis. Tror att de är typ 65cm breda med längden kommer jag inte ihåg. Kan kolla närmare ikväll när jag kommer hem om det är viktigt.

Kommer ihåg iaf att de kostar 48:- per Kvm.

Lycka till !

5. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

En kollega till mig till en av de stora återförsäljarna här lokalt på orten och skulle införskaffa en del byggmaterial. Min kollega blev fundersam när han såg att de skulle nästan ha dubbelt så mycket pengar för att packe likadana skruvar. Försäljaren började skylla på sämre kvalite på skruvarna och så av en slump så sa han att, spånskivorna, ja spånskivorna var minsann mycket sämre på byggmax iom att de produceras i Polen och inte alls har likadana krav på sig vad gäller utsläpp av Formaldehyd. (Formaldehyd är en komponent som används i limmet i Spånskivor och är cancerframkallande) och kan rent av vara farliga. Därför skall man inte köpa ifrån Byggmax. Min kollega nickade bara och höll med för han hade ju ingen aning om försäljaren pratade sanning eller inte.

Han berättade detta för mig i alla fall för han vet att jag nyss hade köpt spånskivor ifrån Byggmax och givetvis började jag fundera så jag ringde upp Byggmax huvudkontor.

Detta är fakta :
    - Spånskivorna har tillverkas i Norge tidigare men tillverkas nu i Finland (Verkar stämma bra för på baksidan av mina skivor står det "bakside")
    - Skivorna ligger långt under branschstandardens gränser vad gäller utsläpp av Formaldehyd (0,013 mg/Kubik luft)
    - Skivorna är Miljömärkta, har för mig svanenmärkta tom.
    - Sverige och Finland är ledande i världen vad gäller denna typ av forskning.

Slutsats : Prata skit kan alla försäljare. Ta reda på fakta själv.

6. G
    Medlem · 1 103 inlägg
  7. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Ja ok, 48,5 Kr per kvm då om man skall vara petig.

8. G
    Medlem · 1 103 inlägg

:-[ sorry, jag borde kanske ha fattat det hehe!

9. F
    Medlem · 129 inlägg

fjonsson

Medlem

Jag frågade försäljaren på Beijers varför hans golvskivor är dubbelt så dyra som på byggmax. Han visste inte och försökte inte ens svartmåla. Jag köpte på Byggmax och ser fortfarande inte skillnaden...

10. Ingenjören
    Medlem · 732 inlägg

Hej!

Mina golvspånskivor som är köpta på Byggmax i Växjö står det Kronotex på. Det vad jag vet en österikisk firma med tillverkning i flera länder i Europa.
    Misstänker att skivorna på byggmax kommer från den tillverkare som för tillfället är billigast.... Kan troligen variera i kvalitet därefter.

Har även sett en artikel om att de inte skulle klara svensk branchstandard på punktlast (upptejpad vid kassan hos en dyrare konkurrent...)

/Ingenjören

11. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Det var märkligt det. Mina är köpta i Luleå.
    Kan det vara så att Kronotex tillverkar skivorna i Norge och Finland eller köper in dem därifrån ? Jag menar kan det vara så trots att Kronotex kanske är ett Österikiskt företag så tillverkas skivorna i alla fall i Norden ? Eller kan det finnas en annan förklaring ?

12. Bosen
    Medlem · 77 inlägg

Bosen

Medlem

jag känner en som levererar byggvaror från ett byggvaruföretag. Jag tänker inte nämna namnet på varken personen eller företaget, men det ingår inte i någon kedja utan är ett helt vanligt buggvaruföretag i göteborgs utkanter. Han säjer att han levererar byggvaror till byggmax, k-rauta m.m. d.v.s dom har samma saker, men dom har helt enkelt ett billigare pris ut till kund än vad andra företag har. Givetvis kan personen som jag känner köpa varor till inköpspris på sitt företag, men om man skulle handla i deras butik som en vanlig människe så är det helt enkelt dyrare än på byggmax!

13. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Är kanske inte så konstigt. Folk som handlar på Byggmax är mer priskänsliga än de som handlar på K-Rauta. Klassiska skolexemplet är kattmatsburkar. Ofta är det samma tillverkare av och innehåll i den luxuösa lilla burken som ekonomipacket.

mvh
    David

14. M
    Medlem · 269 inlägg

Mr_T

Medlem

Det är skillnad på golvspån från Kronospån (hos Byggmax) och Contifloor (Beijer).
    Byggmaxskivan är mer "porös" och det blir mycket lättare skador på hörn och kanter under hanteringen.
    Däremot tror jag inte alls att det har någon praktisk betydelse när golvet väl ligger på plats. Jag har huvudakligen kört med byggmax utan problem.

Tidigare har ju byggmax skruvar diskuterats, nu kör de ju mycket med "Novafix" (en blå kartong) vilket är samma märke som Beijer kör med, dessa funkar utmärkt.

Däremot gillar jag inte Byggmax "Putsbruk C", där upplever jag Maxits motsvarighet 224 mer lättjobbad.

/T

15. T
    Medlem · VG · 11 257 inlägg
    Är det? Hur vet du det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.