Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Golvspån eller k-plywood för att få ett stumt golv

1. T
    Medlem · 126 inlägg
    Golvet på ovanvåningen är väldigt "mjukt", det dunkar när man går och knakar i andra rum samt så är det mycket lyhört från vardagsrum under. I dagsläget ligger det laminat på gammal plastmatta och ett undergolv av spånskivor som är spikat. Hade först tänkt sätta in fler balkar då jag trodde de låg med cc 60, men enligt en beskrivning jag hittat så ligger de med cc 40, dimension framgår inte men spannet är som mest 4,2 meter.

Planen är att byta undergolv (samt lägga ny parkett 15 mm) och jag undrar hur mycket man egentligen vinner på att ta konstruktionsplywood jämfört med spånskiva? T.ex. 21x2400x1200 konstruktionsplywood är ju rätt mycket dyrare än 22 mm spån, men då ytan inte är jättestor skulle jag kunna leva med kostnaden om jag visste att resultatet också blev mycket bättre.

Bonusfråga: om det visar sig vara klena balkar när jag öppnar golvet, skulle man kunna skruvlimma nya balkar på de befintliga och uppnå högre stabilitet eller ska man minska cc till 20?

2. T
    Medlem · 1 555 inlägg
    Intressant fråga @justusandersson kanske kan ge ett svar. Rör ju byggteknik :rofl:

3. T
    Medlem · 126 inlägg
    Ah, ser nu att jag skapat tråden i fel forumdel. Kan man flytta tråden på något sätt tro? :thinking:

4. T
    Medlem · 1 555 inlägg
    Be en moderator :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.