Byggahus.se

Golvreglar, vilken "jämnhets" marginal har man?

1k läst  2 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har gett mig på projektet att ta bort gammalt flytspacklat trägolv i vår lägenhet (mycket möjligt orginal från 40 talet) för att sätta nya reglar längst med balkarna och lägga 30 mm furugolv på dessa.

Det har gått helt ok, mycket smuts då man isolerat med kol, grus och cement stoft/skit el va det kallas så detta har jag fått hinka ut en hel del av för att få plats med reglar.

Reglarna sitter nu längst med balkarna (ca 60 cm emellan) och på så vis har jag kunnat justera dem så det ska bli plant.

Min fråga är, hur mycket marginal har man för att undvika svikt, knarr, eller att det blir snett när man lägger reglarna? Alla mätpunkter med Långt vattenpass håller sig inom dem innersta linjerna men det är ändå någon halv mm här och där som kanske inte går jämnt ut.

Fråga 2, balkarnas sidor är ibland inte helt "vertikala" alltså 90 grader och regelns överkant blir då inte heller helt jämn i bredd (4,5 cm breda reglar), återigen endast mindre lutningar (max 1mm) men frågan är då om detta gör att golvet inte får ett tillräckligt stabilt underlag?
    Behöver jag försöka kila reglarna ovanifrån eller underifrån för att få dem raka?

Tanken är att lägga skumplastremsor på reglarna, dels för att minska stegljud men också för att jämna ut de ojämnheter som finns. Räcker kanske det?

Tack för svar och tips!

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Min erfarenhet är att så tjockt, massivt golv är väldigt "förlåtande".
    Det är väl nästan så att golvet drar golvbjälkarna på plats.
    Att balkarna inte ligger helt vertikalt/horisontellt borde inte betyda något tycker jag.

Men jag är tveksam till att lägga skumplast på golvbjälkarna.
    Du skall väl skruva golvet i bjälkarna och inte lägga det flytande?

Men jag spekulerar lite nu, utan så mycket erfarenhet.

Jag har 70 kvm förrådsvind med 26 mm furugolv,
    och det var inga problem att lägga det utan någon kontroll av golvreglarna.

3. D
    Medlem Nivå 1
    Ja jag ska skriva fast det, men läst att man kan lägga på stegljudsdämpande tejp. Dock inte hittat någon sådan tejp på varken Bauhaus el fredells så köpte vanligt golv skum som jag jag funderar om man ska skära upp den & tejpa på. Jag vet inte om det finns några risker med det? Känns mest som den kan hjälpa till att fylla ut ojämnheter men kanske sen istället ökar "svaj".

Skönt att höra att golvet ändå är lite förlåtande & det känns så tungt & stabilt att det borde lägga sig bra med el utan skumplast. Hade vart skönt att höra input från fler.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka