Byggahus.se

Golvplank mot tröskel?

1. C
    Medlem · 9 050 inlägg
    Hade tänkt lägga golvplank i hallen och har lite funderingar efter att ha läst på lite grand.
    Undergolvet är ett "rågolv" i trä, så såvitt jag har förstått det är den rekommenderade metoden i så fall att skruva det golvplanken i undergolvet. Dvs. ej flytande.

Dessutom rekommenderas att golvet läggs med 5-10mm springa runt om. Det funkar ju fint längs väggarna där det ändå kommer upp en golvlist så småningom, men hur gör man mot trösklarna? Trösklarna ligger mot undergolvet och i linje med väggen. Jag har varken lust eller plats att sätta någon täcklist på 10 mm på tröskelkanten. Lägger man en lite smal fyllnadsbit längs tröskeln, eller? Och hur fäster man i så fall denna?

Jag har också funderat på själva läggningen. De flesta verkar rekommendera att man bara lägger längsgående plank. I mitt fall så är det nog inte så många räta vinklar, så jag hade tänkt lägga som jag får för mig att jag sett på äldre trägolv - med en "ram" runt hela rummet där jag genom att hyvla planken kompenserar för icke rätvinkliga väggar. Låter detta vettigt?

2. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 115 inlägg

AndersS

Medlem

Re: Golvplank mot tröskel?

När jag lagt flytande golv har jag tagit bort tröskeln och fräst ut ett spår i den så att jag kan släppa in golvet under den. Inga extra lister.

3. A
    Medlem · 260 inlägg

Alsti18

Medlem

En bräda rör sig i dess breddriktning så om trösklarna går emot ändorna på bräderna så kan de vara dikt emot. Lägger du med ram runt och har resten av golvet med ändarna mot tröskeln så kan du väl såga bort ur rambrädan så du får rörelsemån förutom just vid tröskeln där du behåller full bredd (en bräda rör sig inte så mycket så att dina dörrar pressas iväg. Sen finns det ju förståss elastisk fog på burk som är universallösningen nuförtiden. Men egentligen-om du nu vill höra sådant ;) - så är poängen med trösklar att dölja övergången mellan två rum :)

4. C
    Medlem · 9 050 inlägg

Hmm. Nu hänger jag inte riktigt med... :D
    Tolkar det som att du menar att tröskeln skall ligga ovanpå golvet? I mitt fall så ligger trösklarna mot "undergolvet". På ena sidan så är det originalparkett och där ligger parketten mot tröskeln och kanten döljs av en liten list. På andra sidan linoleummatta inlagd på 80-talet som jag nu alltså tänkte byta ut mot trä.

5. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 115 inlägg

AndersS

Medlem

Jag håller fast vid att du ska ta loss tröskeln och fräsa ett spår i den och sedan släppa in golvet under den. Vissa trösklar är skruvade i karmen men då har jag tagit bort den gamla (såga, borra, hugga) och gjort en ny (alt köpa en ny) du får då på köpet en ny snygg tröskel. Merparten av mina nya trösklar har jag dessutom gjort helt släta på översidan, dvs ingen kant som ev. dammsugare behöver "hoppa" över.
    Mina grannar har sett detta och jag har fått fixa det på ett antal av deras golvinläggningar. Skulle vilja uttrycka det så här, "lister är till för att dölja brister i grundutförandet" ;). Ok, ibland klarar man sig inte utan list eller fogmassa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.