Var hittar man riktigt rejäla rör/munstycken? Jag har slitet ut ett otal och tyckt väldigt illa om ett antal andra. Letar efter något som är superkvalitet rakt igenom. Tips?

Jag söker:
* Högsta kvalitet o slitstyrka, ska tåla att gå över 1000m2 rufft betonggolv/vecka i åratal, gärna flera decennier.

* Rör i metall

* Brett munstycke, gärna 500mm

* Rör som passar Festool D36 slang, dvs en ytterdiameter på ca 38mm eller en innerdiameter på ca 44mm (om man har slangen utanpå eller inuti)

* Det skall vara superlätt att ta av bara golvmunstycket så att man kan använda röret i trånga skrymslen.

* Det skall vara superlätt att ta av bara slangen från röret så att man kan använda bara slangen/rensa saker som fastnat.

Jag har testat bland annat Festools variant där man sätter ihop flera delar. Blir ett klent och tungt rör, smalt golvmunstycke. Även en äldre dustcontrol är provad, ett bra brett golvmunstycke men värdelös ergonomi och helt värdelöst att dela för att rensa.

EDIT: Jg hittade DB50 BD 450 på Festools hemsida. Ett golvmunstycke som inte alls likar det plastiga jag har från dem. https://www.festool.se/tillbehoer/452910---d-50-bd-450#Översikt
Någon som har testat det?

Redigerat:
Jag har ibland förirrat mig in till Malmö och då noterat ett företag på Nobelvägen som heter Städmaskinhuset. Jag har tänkt att det kanske kunde vara ett ställe att kolla upp för dammsugarslangar och liknande men aldrig kommit längre än så. Jag har inte den blekaste aning men de kanske kan föreslå något.
www.stadmaskinshuset.com

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag har ett sånt där stöddigt Festoolmunstycke, men för de vanliga rören, och inte ø50 mm. Det fungerar bra, men jag använder hellre det lättare i plast. Minns tyvärr inte varför. Jag tror att det var rätt klumpigt. Festools rör måste dessutom tejpas ihop för att inte ramla isär. Sjukt störigt.

Jag har ett sådant metallmunstycke precis som Mattias för D36 tror jag. Köptes i ett set när jag köpte min CTL26. Mina rör är i metall, tror detta var vad jag köpte.
Min spontana åsikt är att det är lite sladdrigt och vet inte om jag hade köpt det igen. Har inte haft problem med att rören måste tejpas, men å andra sidan använder jag det typ en gång i månaden max. På senaste tiden var det nog minst 6mån sedan jag sist använde.

Om du vill kan jag svänga förbi någon dag så kan du få låna och prova. Jag har så sällan tid att göra något vettigt i garaget ändå, så har inte så mycket att suga upp.

De tredelade festool-rören har jag provat. De går ner i en systainer. Det var allt positivt jag hade att säga om dem.

Men golvmunstycket kan ju vara bra för det.

Har bokat besök av Dustcontrols säljare nästa vecka, uppdaterar i tråden hur det går! Kanske blir en variant från Dustcontrol i battle mot en från Festool.

40 mm rör med fot från Pullman/Ermator som används på byggplats, visar röret mot en betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på jobbet kör vi dessa 40 mm rör 37/45 bredd på foten är från pullman/ermator

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Är de bra?

Jag tycker dom är bättre än dustcontrol håller ca ett år men då använder vi ju dom varje dag det som slits är böjen uppe som blir sönderblästrad av dammet finns bpde med borste eller gummilist

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag måste ge ett visst erkännande till någon som _dammsuger_ slut på ett metallrör :)

• Gilla
sinuslinus och 6 till
  • Laddar…
Har nu fått låna Festools BD370 (dvs deras smala industrivariant) av Mattiasp. Tyvärr passade inget av mina rör till denna, men så snart jag har löst det blir det ett rejält test.

Blev ett köp av stålrör + golvmunstycke + anslutningsmuff (jag hade redan dustcontrol 50mm slang) från Dustcontrol idag. Deras var bredd 500mm, för 50mm slang.Likt festools golvmunstycke, men bredare och med röranslutning i alu istället för i plast. "Skrapor" i plast (tror jag det var) istället för borstar på Festool. Gissar att jag får grejorna ganska snart, utvärdering kommer!

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Andreas_kalmar skrev:
[bild] på jobbet kör vi dessa 40 mm rör 37/45 bredd på foten är från pullman/ermator
Den på bilden är extremt likt Festools BD 370, jag kan inte se någon skillnad alls.

Daniel_N skrev:
Blev ett köp av stålrör + golvmunstycke + anslutningsmuff (jag hade redan dustcontrol 50mm slang) från Dustcontrol idag. Deras var bredd 500mm, för 50mm slang.Likt festools golvmunstycke, men bredare och med röranslutning i alu istället för i plast. "Skrapor" i plast (tror jag det var) istället för borstar på Festool. Gissar att jag får grejorna ganska snart, utvärdering kommer!
Detta har funkat riktigt bra! Kompletterade med ett Ergo-handtag, det var en klar uppgradering.

Idag kom det också helt plötsligt ett paket med posten. Inget ovanligt att det dyker upp paket, men generellt sett brukar jag ha beställt prylar först:) Det kom ett gäng golvmunstycken i riktigt rejäl kvalitet och storlek. Så nu har jag inga ursäkter för att dammigt golv längre....

Tack Ceson!

Metalldel med Ergo-handtag monterat, placerat på en verkstadsbänk, och relaterat till mottaget paket med golvmunstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.