2 860 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Golvmodell luftvärmepump tillsammans med trägolv
Läste att väggmodeller ska sättas högt upp för att inte torka ut trägolv. Hittar ingen information om skadligheten för golvmodeller och trägolv. Är skadligheten ännu högre eftersom den sitter i golvhöjd? Främsta anledningen jag vill ha en golvmodell istället för vägg är för att få det varmare om fötterna.
Väggmodellerna blåser ut värmen rakt neråt eller snett neråt. Inte så bra om de sitter nära golvet men på vissa modeller kan det vara möjligt att ställa vingarna rakt ut, som vid kyla, istället. Vill man ha det extra varmt om just fötterna är det främst golvvärme man bör lägga in.
Golvvärme är inget jag har möjlighet till.J Josth skrev:
En av våra inneenheter är en golvmodell. Bara trägolv i hela huset. Ingen sa något om eventuella problem när vi köpte och vi har inte märkt något problem. Rätt trevligt med lite varmblås på fötterna i köket när man kommer ner på morgonen, utan att det behöver vara full värme i hela nedervåningen.
Fast golven har i och för sig legat i ett par hundra år, så om det glipar lite mer nu än tidigare är det kanske inget vi märker.
Fast golven har i och för sig legat i ett par hundra år, så om det glipar lite mer nu än tidigare är det kanske inget vi märker.
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Har man en golvmodell med utblås även i nedre delen av innerdelen så finns risken att lite för varm luft blåser på trägolvet.
Tex Mitsubishi KJ har utblåsen i övre delen så det blir inte riktigt lika varmt nere vid golvet , sen kan man även vinkla utblåset lite mer framåt om man är osäker
Tex Mitsubishi KJ har utblåsen i övre delen så det blir inte riktigt lika varmt nere vid golvet , sen kan man även vinkla utblåset lite mer framåt om man är osäker
Ok, antar att med KJ så får man dock inte "golvvärmeeffekten" ?C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Jo du får golvvärmeeffekten men som med alla så stiger värmen så man får inte golvvärmeeffekt på ett helt våningsplan om det var det du tänkte på med någon golvmodell.
Bäst funktion/spridning tycker jag det blir om man blåser hälften mot golv och andra hälften snett uppåt, men det kan självklart skilja sig åt beroende på planlösningen.
Bäst funktion/spridning tycker jag det blir om man blåser hälften mot golv och andra hälften snett uppåt, men det kan självklart skilja sig åt beroende på planlösningen.