Byggahus.se

Golvlist - mellanrum till vägg

245 läst  5 svar

1. Lekis19
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har haft en tidigare hyresgäst i min lägenhet som har lagt ett nytt parkettgolv i ett rum, vilket såklart uppskattas då det var en tråkig plastmatta där tidigare.
    Problemet är att golvet inte räckte till. Det har längs ena väggen i rummet blivit en glipa på ca 2,5 cm och 1-1,5 cm längs de andra väggarna (vilket går att lösa med en lite tjockare golvlist)

Förutsättningarna annars är att alla förutom en vägg i detta rum har (ursäkta min terminologi) en panel på sig halvvägs och ner med tillhörande golvlist som är ca 6 cm hög. Listen ser ut som Byggmax allmoge-lister.

Frågan är hur man kan göra här? Kan jag lägga något emellan golvet och väggen för att sedan sätta på en normal golvlist? Ska jag rent utav skita i det och ta bort golvet?

Ber om ursäkt på förhand över eventuella otydligheter, är ute på djupt vatten här...

2. ekaa88
    Husägare · Nivå 11
    En bild eller två underlättar massor vid såna här saker.

3. Lekis19
    Medlem Nivå 1
  4. B
    Medlem Nivå 2
    En lite vitmålad kvartslist är väl standard när det ser ut så här, enkelt och billigt. Man kan givetvis lägga om golvet eller köpa breda och höga lister.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 11
    En 25 mm+ kvartslist blir ju inte vackert.

Kanske en liggande smyglist? Men det blir nog svårt att få det riktigt snyggt.

6. Mazen
    Inredare · Nivå 12
    Lägg en smyglist i ek så ser golvet ut att fortsätta mot väggen istället, en vitmålad dito el kvartslist får väggen att fortsätta ut på golvet ...

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: