Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

golvlist, dörrfoder och bröstpanel

1. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 202 inlägg
    Hur får man bäst till övergången mellan dörrfodret och golvlisten då man har bröstpanel (ja, jag vet att fodret sitter upp och ner, det är bara ett exempel...)?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20220111_143433_copy_1382x1843.jpg

Det original-panelen jag har satt tillbaks och den är ganska tjock - Närmare en tum. Om jag lägger fodret utanpå bröstpanelen måste jag sala ut det nästan en tum på den övre halvan av dörren och det kanske ser konstigt ut? Men sätter jag fodret direkt på väggen så hamnar golvsockeln en tum längre ut istället...

Hur gör man?

Kanske nån medelväg och sala ut fodret en cm så det hamnar lite utanför panelen och fasa av golvsockeln i änden?

2. surris
    Byggveteran · Sverige · 1 042 inlägg

surris

Byggveteran
    Sticker panelen utanför fodret? Om det inte gör det så hade jag nog satt det slätt mot karmen och panelen sen sockeln utanpå panelen och sen tillverkat en egen skurkloss som passar ändåmålet med den differensen du har. Men vet inte om det är en snygg lösning heller, man skulle vilja kolla och "prova" för att se om det ser okej ut.

Du kan ju göra som du nämner med, men samma där osäker om det är en snygg lösning.

3. useless
    Ja, både panelen och fodret sitter på 'väggnivå'. Sen är panelen som sagt var ganska tjock, så med dagens standardfoder kommer framkant på panelen (och därmed baksidan på golvsockeln) att hamna ca 5 mm utanför fodret.
    Nivåskillnaden mellan framkant på fodret och framkant på sockeln blir ca en tum vilket känns svårt att trolla bort med en skurkloss.

4. surris

surris

Byggveteran
    Okej, hade du haft ett tjockare foder som hamnat utanför panelen så tror jag det hade gått att få ihop det helt okej med en skurkloss.

Då måste du sala ut dörrfodret oavsett så det hamnar utanför panelen?

5. useless
    Sätter jag fodret utanpå panelen så blir det nästan 5 cm tjockt ovanför bröstpanelen. Kommer det att se bra ut?

6. surris

surris

Byggveteran
    Nja menar om tex panelen är 13mm och fodret är 18mm då sätter du fodret mot väggen och dörrkarmen så är det en differens på 5mm mellan foder och panelen sen golvsockel som tex är 20 mm utanpå panel. Då blir det en total differens på 25mm och det tror jag ändå att man kan få till det snyggt med en special skurkloss. Men allt förutsätter först att fodret är tjockare än panelen, annars behöver du ändå ha sala ut fodret för att det ska komma utanför panelen och då kan du lika gärna göra din lösning eftersom du ändå måste sala på.

7. useless
    Ja, problemet är att panelen är 24 mm. Så lösningen blir kanske att lägga en centimetertjock remsa bakom fodret så det blir ca 30 mm tjockt runt om. Då borde man kunna trolla bort de återstående ca 15 mm mellan framkanterna på foder och sockel med en kloss eller avfasning.
    Om jag orkar kanske jag hyvlar ner sockeln några mm också. Det är inte så många löpmeter det handlar om eftersom det är köksinredning på en stor del av väggarna.

8. S
    Byggveteran · Norrland · 311 inlägg

Snickarkirre

Byggveteran
    Kan du inte göra ett avslut på sockeln genom att gera den 45' och sen sågar du till en bit som är gerad 45' som är lika tjock som sockeln. Så att det blir som ett ytterhörn om du förstår hur ja menar? Gör du så att den går ut precis jämns med fodret eller ett par mm ut på fodret så ser de nog bra ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.