Ska lägga flytande parkettgolv i lgh. Söker tips på hur enklast lägga den. Läggningsriktningen är hö till vä. Tänker att jag börjar i hörnet A. Någon som har nått annat förslag?
Enl. tillverkaren är maxlängd 10m. Utrymmet är 11m. Kanske man kommer undan med det eftersom brädorna hamnar i den längdriktningen?
Enl. tillverkaren är maxlängd 10m. Utrymmet är 11m. Kanske man kommer undan med det eftersom brädorna hamnar i den längdriktningen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Det är viktigt att kolla upp vad regeln innebär och viktigt att förstå varför en regel finns. Om det inte framgår i läggningsinstruktionen så bör du kontakta tillverkaren eller butiken för att få mer information.C calvin82 skrev:
Så vitt jag förstår så innebär en läggning som börjar vid punkt A att du får lägga golvet baklänges i närheten av hallen eftersom vänstra korridorväggen inte är rak. Fungerar det?C calvin82 skrev:
Kanske passar det bättre att börja läggningen i köket.
I vilket fall som helst kräver det noggrann mätning av allt innan du börjar så att du inte får utrymmen på bara ett fåtal cm någonstans eftersom det sällan fungerar bra att ha så smala brädor.
Ritningen stämmer inte riktigt så vänstra korridorväggen är faktiskt rak. Men det kanske ändå är enklast att börja i köket?
(Jag har tänkt att mäta upp allt med laser för att räkna ut så slutbrädorna blir lagom breda.)
(Jag har tänkt att mäta upp allt med laser för att räkna ut så slutbrädorna blir lagom breda.)
Sen funderade jag även på limmning.
I vår förra lägenhet la jag föytande parkett på en linande yta och då uppstod en glipa vid ett utåtgående hörn. Skarven mellan plankorna låg då i linje med väggen. Om man förskjuter skarven och limmar borde det väl minska risken för att glipa uppstår?
I vår förra lägenhet la jag föytande parkett på en linande yta och då uppstod en glipa vid ett utåtgående hörn. Skarven mellan plankorna låg då i linje med väggen. Om man förskjuter skarven och limmar borde det väl minska risken för att glipa uppstår?
Det är troligen bättre att lägga som på andra bilden så länge det inte ger småbitar någon annanstans.
Problemet med så stora golv som du tänker lägga är temperatur/fuktvariationen. Även laminatgolv varierar och därför måste man vanligen planera in expansionsfogar i golvet. Visst kan det gå med 11 m om du limmar osv men det kan också uppstå sprickor eller att golvet reser sig.
Problemet med så stora golv som du tänker lägga är temperatur/fuktvariationen. Även laminatgolv varierar och därför måste man vanligen planera in expansionsfogar i golvet. Visst kan det gå med 11 m om du limmar osv men det kan också uppstå sprickor eller att golvet reser sig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Ja, det gäller att vara noga när man beräknar expansionsfogar och tänka på att de verkligen behövs kring alla kanter inkl. runt rörgenomföringar, och inga tunga möbler som sådana köksskåp som lägger all vikt på golvet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan jag kapa den här balken för att få ett större rum.
Byggmaterial & Byggteknik -
Ventilations rör i badrum större än diametern på fläkten
Ventilation -
Planera om badrum med badkar utan större ingrepp?
Badrum -
Uterum större än 15kvm och inget bygglov?
Bygglov -
Golvvärme: Hur skarva flera slingor i större rum (>= 40m2)
Värme allmänt