Byggahus.se

golvläggningslitteratur?

1. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    Är det någon som kan rekommendera bra golvläggningslitteratur? Jag är inne på att lägga fiskbensparkett (ingen lamellparkett således). Det lär vara en hel del att tänka på vid ett sådant projekt.

2. V
    Medlem Nivå 6

Re: golvläggningslitteratur?

:)
    Thorstensen och Stromsodd: "Golv och golvlister"
    den handlar om gör det själv-arbete med arbetsmedtoder
    Har just lånat den på Bibblan men tror kanske att den inte innehåller just fiskbensparkett

Helena med
    Sverige Stugan

3. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Jag har inte köpt parketten än - måste förkovra mej mer och planera. Det är ju inte direkt något man ger sej in i utan tillräckliga förkunskaper.

Vad jag fattat så ska man köra med spikpicka och limspik (den är bestruken med lim som aktiveras vid friktionsvärmen när man skjuter spiken in i träet).

Precis som du nämner så måste man vara otroligt noga med vinklarna för minsta fel blir otroligt stort längre bort.

4. H
    Medlem Nivå 5

Liber har gett ut en läromedelsserie för gymnasiets utbildningar som heter "Byggyrke" där det finns ett antal titlar om golvläggning, där "GL6-Trä och Laminatgolv" beskriver bland annat fiskbensparkett. Finns i byggtjänsts bokhandel. Kan vara värt att kolla upp.

5. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Hasse_f: Jo, jag har sett den boken. Får gå förbi byggtjänst och flukta lite. Tänkte ifall nån har köpt nån bok som rekommenderas.

6. T
    Medlem Nivå 6

Vet inte om det du söker finns där, men mycket matnyttigt i golvfrågor avhandlas hur som helst...

http://www.golvbranschen.se

7. Fasting65
    Medlem Nivå 11

:) Golvet kan ju vara perfekt lagt, men att det inte är i våg rättfärdigar ju mitt talesätt...

Ett hus från 1937 ÄR per definition snett - överallt!

8. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Jag köpte boken, den var ju dock rätt dyr; 264 kr tror jag den kostade. Har flera andra böcker i serien sedan tidigare (stomresning, tak, grund, putsning).

Det märks ju att det är en lärobok (man beskriver bl.a hur sandpapper tillverkas!).

Hursomhelst så är arbetsbeskrivningen lägst bak i boken tillräckligt utförlig för att lägga en fiskbensparkett. Mina frågetecken kring hur man börjar och avslutar en sådan övning rätades ut.

Nu har man ju löst fritidsproblemen den dag då golv ska läggas i alla rum (3 sovrum, två hallar, ett vardagsrum...).