R
K Kardan79 skrev:
Om man på ett korrekt sätt bryter ner en text för att göra den tydligare, är det då en "egen tolkning"?
Eller blir det en "egen tolkning" först när man börjar ändra innebörden, dra från eller lägga till sånt som rent språkligt inte ursprungligen framgick?

Av texten följer:
  • I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare SKA det finnas ett tätskikt.
  • Tätskiktet SKA vikas upp på vägg.
  • Uppviket på vägg SKA normalt vara 100mm.
  • Mot tröskel SKA tätskiktet vikas upp så gott det går.
Ovanstående är INTE ett citat. 😅
Men, det stämmer överens med Boverkets text innehållsmässigt.

Edit - i sista meningen i Bolagsverkets text har inte SKA skrivits ut, men det saknar betydelse för meningens innebörd.
Det var GVK som var länkat och där står:

”Enligt Boverket ska därför toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ha tätskikt på golv vilket viks upp, normalt cirka 100 mm, på vägg. Mot befintlig tröskel viker man upp så gott det går.”

https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...golvbrunn.-ska-man-ha-tatskikt-pa-sadant-golv

Enda Ska som finns där är om vilka utrymmen som kräver tätskikt..
Uppviket nämns med ”normalt cirka 100mm”
Så själva uppviket finns ingett Ska mått på utan det har lämnats för att man kan ha olika höjd, beroende på vilken höjd av sockel som önskas..

Karthago Karthago skrev:
Hej,

Nu har turen kommit till att renovera gästtoaletten och jag klurar lite på golvkonstruktionen.

Idag ligger det en hemsk plastmatta på golvet och den skall bort och ersätts med komårdsmarmor. Golvytan är ca 1x1,2m.

Vad jag misstänker så är det en spånskiva under plastmattan och sedan 28 mm spontat grangolv därunder.

Min plan är att ta bort plastmattan och spånskiva för att sedan som underlag till tätskiktet antingen:

* Skruva golvspån och sedan näta och flytspackla
eller
* Skruvlimma ngn form av skivmaterial (vilket isf?)

Vad är smidigast och helt korrekt?
Du kan skruva/limma på golvgips och flytspackla ovan det. Med rätt sorts spackel behövs ingen armering. Jag hade inte lagt tätskikt om det inte finns golvbrunn.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan skruva/limma på golvgips och flytspackla ovan det. Med rätt sorts spackel behövs ingen armering. Jag hade inte lagt tätskikt om det inte finns golvbrunn.
OK tack. Vad är det för fördel eller nackdel med att använda golvgips istället för spånskiva (som verkar vara vad GVK säger)?

K
R Rejäl skrev:
Det var GVK som var länkat och där står:

”Enligt Boverket ska därför toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ha tätskikt på golv vilket viks upp, normalt cirka 100 mm, på vägg. Mot befintlig tröskel viker man upp så gott det går.”

[länk]

Enda Ska som finns där är om vilka utrymmen som kräver tätskikt..
Uppviket nämns med ”normalt cirka 100mm”
Så själva uppviket finns ingett Ska mått på utan det har lämnats för att man kan ha olika höjd, beroende på vilken höjd av sockel som önskas..
Jag ber om ursäkt för det där med Boverket.
Läsförmågan är dock uppenbart inte din starkaste sida.

En sak som är lite lustig är att GVK verkar ha svårt att hålla isär SKA och BÖR.

• Tvättstuga. Vilka krav finns på tätskikt och golvbrunn i tvättstuga?" med markerade ord och råd från Boverket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text från Boverkets regler om tätskikt i våtrum, med ord som "ska" och "ha tätskikt" markerade i gult.
Karthago Karthago skrev:
OK tack. Vad är det för fördel eller nackdel med att använda golvgips istället för spånskiva (som verkar vara vad GVK säger)?
Du kan sätta kakel direkt på golvgips om du inte behöver flytspackla. PS. Du måste ha ett stabilt underlag under gipset.

Jag läser det dock som att uppviket är normalt 100mm om det är en normal tröskel. Är tröskeln högre än 100mm så skall uppviket följa med det måttet. Vatten skall ju inte ligga och skvalpa 10mm från ök uppviket för då finns risk för kapillär uppsägning i bakomvarande konstruktion.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
K Kardan79 skrev:
Läsförmågan är dock uppenbart inte din starkaste sida.
Detta får du någ förtydliga?
K Kardan79 skrev:
En sak som är lite lustig är att GVK verkar ha svårt att hålla isär SKA och BÖR.
Har bara diskuterat den länken ifrån GVK..

R Rickard.lj skrev:
Ja så är de juh , som jag skrev att 1 cm över tröskel räcker igentligen , för högre än den kommer inte vatten ändå
Det är inte lätt att vika 1cm och det ser inte bra ut😉 MEN vad ska man använda under tätskikt? Golv gips lr

R Rejäl skrev:
Jag gör ingett annat än att påvisar att du har fel i ditt påstående i ditt inlägg#2 alltså ingett SKA i 100mm uppvik utan det räcker att uppviket är lite högre än tröskeln!
Sala på tröskel till badrummet då är allt löst. Helst 100mm

R Rejäl skrev:
Ja det är ett väldigt felaktigt påstående om att det SKA vara! det är dina ord som inte överensstämmer med vad GVK skriver och du erkänner aldrig fel så🤷
Rent praktiskt hur skulle DU göra? 0-10cm

Tjenare,

Jag hade läst och följt punkt 1.1 i BKR:s BBV 21:1.
Där finns att läsa:

I övriga utrymmen, med krav på vattentätt golv, ska hela golvet förses
med tätskikt. Tätskiktet ska även dras upp på vägg minst 50 mm.

Även detta:

Golvkonstruktioner av skivor enl §4.7.2 i övriga utrymmen
På golv med lutning i övriga utrymmen ska inte tätskikt appliceras
direkt på underlag av skivor. Däremot kan lämpligt skivmaterial förekomma
som underlag för tätskikt på golv i övriga utrymmen utan lutning
(utan golvbrunn), till exempel WC-rum.

Om jag förstått rätt så finns ingen golvbrunn och/eller lutning i eran wc.
Antingen så spacklar ni ytan eller så kan ni montera en skiva.
Hur ni än gör se bara till att läsa och följa spacklets eller skivans produktdatablad så kommer det gå bra. Bygghandeln där ni tänkt köpa materialet kan säkert hjälpa er med infon alt ge er ett produktdatablad/anvisning.

Ha en bra dag

PUFFO PUFFO skrev:
Det är inte lätt att vika 1cm och det ser inte bra ut😉 MEN vad ska man använda under tätskikt? Golv gips lr
Hur kan de inte se bra ut ?

Jobbar du inom branschen och vet vad man ska använda ?

I regel så spacklar du alla badrum och toaletter , men absolut kan du ha gips på en toalett , om under golvet är såpass bra och stabilt

Om du ska lägga uppvik på ex 10-15mm som plattorna bygger så används ofta en sådan här tejp

https://tatskiktsprodukter.se/produ...MI5NzOjuSbjAMVM0-RBR2qzxmmEAQYASABEgK9hPD_BwE

Förklara gärna hur dina badrums uppvik ser ut , gärna med en bild isåfall

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.