Hej,

Nu har turen kommit till att renovera gästtoaletten och jag klurar lite på golvkonstruktionen.

Idag ligger det en hemsk plastmatta på golvet och den skall bort och ersätts med komårdsmarmor. Golvytan är ca 1x1,2m.

Vad jag misstänker så är det en spånskiva under plastmattan och sedan 28 mm spontat grangolv därunder.

Min plan är att ta bort plastmattan och spånskiva för att sedan som underlag till tätskiktet antingen:

* Skruva golvspån och sedan näta och flytspackla
eller
* Skruvlimma ngn form av skivmaterial (vilket isf?)

Vad är smidigast och helt korrekt?

Krilleman
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Under din kolmårdsmarmor för din WC utan dusch ska du har ett tätskikt med uppvik på 100mm upp på vägg enligt GVK. Detta för att skydda mot droppläckage.

[länk]

[bild]
Ja, exakt (även fast det känns som lite overkill här, men, men...).

Men frågan är hur jag bygger upp under tätskiktet?

Krilleman
Karthago Karthago skrev:
Men frågan är hur jag bygger upp under tätskiktet?
regelverket blir på samma sätt som om du hade en duschhörna i detta rummet.
Fast i ditt fall utelämnar du just har golvbrunnen monterad. (Fall = noll)
Uppvik 10cm på vägg + tröskel.

Klart.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
R
Under din kolmårdsmarmor för din WC utan dusch ska du har ett tätskikt med uppvik på 100mm upp på vägg enligt GVK. Detta för att skydda mot droppläckage.

[länk]

[bild]
Ska man ha 100mm uppvik?

R Rejäl skrev:
Ska man ha 100mm uppvik?
Ja de skall man, så de stämmer de @Krilleman skriver

Krilleman
R Rejäl skrev:
Ska man ha 100mm uppvik?
Inlägg #2 som jag hänvisar med länk till GVK. + förtydligande i text via bild.

Jag poängterar att det inte är jag personligen som påstår detta, utan just GVK som organistation...

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
R
Inlägg #2 som jag hänvisar med länk till GVK. + förtydligande i text via bild.

Jag poängterar att det inte är jag personligen som påstår detta, utan just GVK som organistation...
Ok det är då Din tolkning för dom skriver:

”Enligt Boverket ska därför toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ha tätskikt på golv vilket viks upp, normalt cirka 100 mm, på vägg. Mot befintlig tröskel viker man upp så gott det går.”

Jag läser normalt ca 100mm men du kan lika gärna vika upp 50mm för om tröskeln bara är 20mm hög så räcker det med 50mm på väggarna!

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
När jag sätter i toaletter så tar jag 1 cm under måtten på va plattan skall bygga upp på väggen

Tar du 2 cm har du isch 5mm kvar efter plattor på golv

Men 1 cm över tröskel ska ju igentligen räcka

R
R Rickard.lj skrev:
När jag sätter i toaletter så tar jag 1 cm under måtten på va plattan skall bygga upp på väggen

Tar du 2 cm har du isch 5mm kvar efter plattor på golv

Men 1 cm över tröskel ska ju igentligen räcka
Vi har ofta kunder som endast önskar 50-70mm sockel i toaletter och tvättstugor..
Jag hade bara 50mm uppvik i mitt förra hus då klinkersen bara gick 50mm upp på vägg..
Det räcker för stiger vattnet över tröskelns nivå så är det rätt kört ändå!

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vi har ofta kunder som endast önskar 50-70mm sockel i toaletter och tvättstugor..
Jag hade bara 50mm uppvik i mitt förra hus då klinkersen bara gick 50mm upp på vägg..
Det räcker för stiger vattnet över tröskelns nivå så är det rätt kört ändå!
Ja så är de juh , som jag skrev att 1 cm över tröskel räcker igentligen , för högre än den kommer inte vatten ändå

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis gjort en nästan indentisk toalett 0,85x125

Jag har 200 reglar på CC 450 och 19(?)mm spont på detta. Jag flöt ca 10mm (lite mer på vissa ställen pga fall) med rotnät. Direkt på sponten. Därefter med ca 50-60mm uppvik som täcks av sockeln och i min mening inte spelar någon roll då det finns en tröskel (såklart).

Är några månader sedan nu och fungerar perfekt hittills. Har lagt marmor i 15x15cm med 7cm sockel. Guatemala Verde så liknande som Kolmården. Jag skulle nog bara flyta så tjockt som du vill ha för höjden. Tänker att över 20mm så borde du vara safe om du har CC 60. Men någon annan som har mer kunskap med bärigheten får gärna bekräfta det.

• Grön marmorgolv med 15x15 cm plattor och en 7 cm sockel i ett badrum med en vit väggmonterad handfat och rosa väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
R Rejäl skrev:
Ok det är då Din tolkning för dom skriver:

”Enligt Boverket ska därför toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ha tätskikt på golv vilket viks upp, normalt cirka 100 mm, på vägg. Mot befintlig tröskel viker man upp så gott det går.”

Jag läser normalt ca 100mm men du kan lika gärna vika upp 50mm för om tröskeln bara är 20mm hög så räcker det med 50mm på väggarna!
Om det är millimeter över golv som är viktigt, så spelar det ingen roll om det är 50 eller 100.

Det är uppviket som är viktigt. (oavsett höjd).

Tröskeln är ju trots allt "minimimåttet" där det rinner ut...

R
Om det är millimeter över golv som är viktigt, så spelar det ingen roll om det är 50 eller 100.

Det är uppviket som är viktigt. (oavsett höjd).

Tröskeln är ju trots allt "minimimåttet" där det rinner ut...
Det var inte det du påståd förut!

Krilleman
R Rejäl skrev:
Det var inte det du påståd förut!
Jag hänvisade bara till fakta enligt länk till GVK...

Du?
Vad hänvisar du till för regelverk?

• Gilla
  • Haha
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.