Byggahus.se

Golvknarr vid innervägg (övervåning).

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har länge läst på detta forum men har inte gjort några riktiga inlägg förrän nu. Jag är relativt nybliven radhusägare och planen var att ytskiktsrenovera några rum på övervåningen men jag har stött på ett problem. Vi har nämligen ganska rejält golvknarr nära en innervägg på övervåningen, röd cirkel på bilden nedan (ursäkta bilden, jag är jättedålig på att rita). Det skall föreställa en genomskärning av huset.

Golvet i sovrummet (blått) knarrar som tusan. Det verkar komma från inringat område. När jag går in i klädkammaren (orange) och hoppar låter det från samma ställe.

Min teori är att golvet flexar under väggen. Kan det stämma? Hur löser man detta utan att sätta stolpar i vardagsrummet (grönt)? Bärande väggar är markerade med brunt.

Tacksam för svar!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    hus.png

2. J
    Medlem Nivå 1
    Det låter som knarret vi hade tidigare. Antar att det knarrar som mest när du trampar precis intill innerväggen? I vårt fall var golvregeln i innerväggen spikad i undergolvet (spånskiva). Spånskivan sviktade där det inte var något under den. Detta gjorde att spiken i golvregeln i innerväggen knarrade när den gled upp och ner.
    Antar att man ska försöka fästa golvregen bättre i undergolvet än med spik. Skråskruva ett par långa skruv genom golvregen, eller montera ett par vinkeljärn kanske?
    I mitt fall så sågade jag av ett par av spikarna med ett bågfilsblad. Knäpptyst.

3. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Jag har samma problem vid en inbyggd garderob i ett sovrum på ovanvån. Har inte gjort något åt det eftersom det är ett sällan använt gästrum, men min teori om orsaken är exakt som JohanRe skriver. Golvregeln ska alltså endast vara ordentligt fäst i golvbjälkarna. Spånskivor är odugliga att fästa någonting i med spik el skruv.

• Laddar…
  4. B
    Medlem Nivå 1
    Stort tack för era svar! Ni hade helt rätt, det var golvet som rörde sig under väggen.

Jag gjorde enligt JohanRes förslag. Sågade av några spikar samt skråskruvade med 6*100mm skruvar. Knarret är borta!

5. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Utmärkt! Då vet jag hur jag ska göra, (om någon gäst skulle bli påstridig och klaga ;) ) !