Vi funderar på att lägga klinker i källaren. Den är uppvärmd, utvändigt isolerad, dränerad och har fläktventilation men ej isolerade golv.
Det är i tvättstuga med dusch, förråd och en del av pannrummet och gillestugan.
Tänkte använda genomfärgad klinker.
Väggarna blir vita.
Nu är tydligen svart och mörkgrått populärt!?
Bifogar bild på några prover jag fått:
Är det någon som har tips där? Är lite rädd att svart kan bli för svart och grått kan bli tråkigt så hur går man någon medelväg? Svart kanske också är svårstädat?
Priset har betydelse eftersom det blir ca 50 m2.
Det är i tvättstuga med dusch, förråd och en del av pannrummet och gillestugan.
Tänkte använda genomfärgad klinker.
Väggarna blir vita.
Nu är tydligen svart och mörkgrått populärt!?
Bifogar bild på några prover jag fått:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har tips där? Är lite rädd att svart kan bli för svart och grått kan bli tråkigt så hur går man någon medelväg? Svart kanske också är svårstädat?
Priset har betydelse eftersom det blir ca 50 m2.
Undvik för mörka golv då de "äter upp" ljuset särskilt i en källare. Jag hade lagt mig någonstans mitt i mellan de ljusa och de mörka du har i din bild. Damm och smuts syns även väldigt tydligt på svarta golv.
Jag hade även aktat mig för modefärger då golvet kan komma att ligga >30år (välj något som känns klassiskt).
Tänk på att fogarna skall heller inte vara för tunna på ett oisolerat källargolv.
Jag hade även aktat mig för modefärger då golvet kan komma att ligga >30år (välj något som känns klassiskt).
Tänk på att fogarna skall heller inte vara för tunna på ett oisolerat källargolv.
Vill du inte ha grått, så kanske en gråaktig platta med lite inslag blått en bra ide? Personligen tycker jag grått är snyggt och vill man ha in lite färg i tillvaron kan man ju ha en färgglad matta eller nån annan typ accessorar. De är mycket lättare att byta ut än ett klinkersgolv 
Allt hänger på vilken typ av belysning du har. Mörka plattor och vita väggar/tak kan bli effektfullt om man har väggbelysning som lyser nedåt alt upp/ned. I vissa rum kan man använda sig av två olika belysningar, för allmänt och arbetsljus.
Så tänk inte i ett steg utan sätt er ned och planera helheten med golv, vilka möbler har ni och färg och belysning.
Med rätt belysning kan svart bli perfekt likväl som mörkt/murrigt med fel belysning.
Och du kan ju variera, t.ex. om man har en korridor, gillestuga, etc, välja svart med effektfull belysning och i förråd och pannrum en grå nyans där du mera är ute efter att det ska vara lättskött och enbart praktiskt.
Känns lite fel att säga det ena eller andra utan att se en helhet.
Så tänk inte i ett steg utan sätt er ned och planera helheten med golv, vilka möbler har ni och färg och belysning.
Med rätt belysning kan svart bli perfekt likväl som mörkt/murrigt med fel belysning.
Och du kan ju variera, t.ex. om man har en korridor, gillestuga, etc, välja svart med effektfull belysning och i förråd och pannrum en grå nyans där du mera är ute efter att det ska vara lättskött och enbart praktiskt.
Känns lite fel att säga det ena eller andra utan att se en helhet.
Redigerat:
Det finns massa trådar här i forumet om du letar, t,ex, finns under Tvättstuga tråden "Tvättstuga i källaren....." med någon bild på vita väggar och mörk klinker. Så börja med att leta under Socialt&Projekt, Tvättstuga, Badrum, finns nog även vissa exempel inom belysning. Och ser du ett gem på tråden så hittar du bilder.Zero skrev:
Allt blir inte serverat utan man får leta lite själv
Jo Google bildsök är bra men bilderna har ofta rätt låg upplösning.
Lutar dock nog emot ett mellanting mellan mellan de på fotot ovan som PASwe föreslog och lite spräckliga.
Finns det någon webshop med bra priser som någon har erfarenhet av?
Lutar dock nog emot ett mellanting mellan mellan de på fotot ovan som PASwe föreslog och lite spräckliga.
Finns det någon webshop med bra priser som någon har erfarenhet av?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Cirkulationsaggregat uppvärmd betongplatta
Ventilation -
Färgtyp på öppen spis i ouppvärmd sommarstuga?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad vågar vi förvara i källaren? Både uppvärmda och kalla rum.
Inredning -
Färg i ouppvärmd "friggebod"
Färg, Måla & Tapetsera -
Ventilera luftvärmepumpsuppvärmd gäststuga med frånluftsfläkt
Ventilation