Byggahus.se

Golvgips och golvvärme i våtrum?

1. J
    Medlem Nivå 3
    Hej,

...hur var det med ryktet om att man inte skulle ha golvgips under sin golvvärme (var det i våtrum?) Jag minns att det diskuterades på forumet men jag hittar inte tråden.

Vad var anledningen och varifrån kom ryktet?? Gällde det alla typer av golvvärme (vatten/el)? Info efterfrågas!

edit: ...rackarns vad jag stavade illa!

JoGi

2. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Re: Golvgips och golvvärme i våtrum?

Fel fel fel fel :)
    Men inga skruvar i golvvärmen, bara hellimmat.

3. J
    Medlem Nivå 3

...nej skruvar i/genom det vattenburna systemet (eller elen för den delen) verkar inte vara någon höjdare. ;D

Jag antar att du menar att man inte skall skruva skivorna för att det finns risk att skruvarna "kryper" upp till värmesystemet.

Nåväl för mig blir det ingjutna vattenrör så jag behöver nog inte oroa mig.

JoGi

4. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Oops. :p
    Visst menade jag att man inte ska skruva i golvgips..

5. J
    Medlem Nivå 2

För att man inte ska skruva är väl att skruven inta ska krypa upp och ta hål i fuktspärren. I väggen då? kan väl hända sammasak där, eller blir det inte liak många sättningar där?

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Glespanel på träbjälkar skruvas. Första lagret gips skruvas i glespanelen. Andra lagret gips hellimmas i det första lagret.

7. P
    Medlem Nivå 4

Vad rekomenderar ni för lim då man limmar ihop gipsskivorna???

Finns det något lim för just detta ändamålet?

//Andy

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Det finns lim som är avsett för ändamålet. Det är sketdyrt och funkar jättebra. Jag använde ett sådant vid namn Deitermann Plastikol F1. Man lägger på det med en tandad spackel precis som om man jobbar med fix. Det är alltså ett pulver som blandas med vatten.

Andra har använt andra produkter och lagt flödigt med kaviarsträngar och det verkar fungera det också. Det man ska fundera på är kanske att man inte använder lim som löser upp pappret i gipsen för då tappar man denextra hållfasthet man ofta vill ha iochmed hellimmningen.

Kolla med Danogips, Norgips etc dom rekommenderar produkter för hellimning av gips.