Byggahus.se

Golvet i köket, vad ska man välja?

1k läst  22 svar

1. M
    Inredare Nivå 3
    Ska lägga nytt golv i kök igen, alltid lagt parkett för att det ser snyggast ut och skönast, och om köket är öppet mot vardagsrummet så blir det ett enhetligt golv. Så tänker jag estetiskt, men hur tänker ni som använder kök? Är parkett bra i kök eller ska man välja mer tåliga material mot fukt? Vad tycker alla som vill ha ett nytt golv i köket? Vilket slags golv skulle ni välja? Funderar lite på klick vinylgolv...Snyggt? Fult? Gammeldags?

Redigerat 3 sep 00:58
  2. B
    Medlem · Nivå 18
    Tidigare ägare la in parkett i köket men det var ju en hel del skador på den när vi flyttade in trots att de hade matta framför diskhon och bort mot hällen. Vi har haft golvskydd i plast för att skydda parketten ändå mer, men när det blir dags för oss att göra om köket blir det linoleum eftersom det är betydligt miljövänligare än golv i plast (vinyl) och betydligt tåligare än parkett även om plast är ändå mer tåligt.

Vad som är snyggt, fult och gammeldags beror ju på huset, övrig inredning samt tycke och smak.

3. Scout
    Medlem Nivå 6
    Vi kommer att lägga klinkers i köket. Detta för att vår parkett efter femton år ser helt eländig ut.
    Förmodligen kommer vi att lägga in "Träklinkers" för att ha en varmare färg och ta bort stenkänslan och vi har golvvärme.

4. P
    Medlem Nivå 4
    Finns väl bra vattentåligt parkett/laminat från ex Pergo nuförtiden?

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vi har Kährs parkett, bok i hela huset utom i våtutrymmena, och det funkar lika bra i köket som i övriga rum.
    Men så har vi en traditionell diskbänk med kanter, och dräller inte vatten på golvet.

6. O
    Renoveringsnovis Nivå 1
  7. T
    Medlem · Nivå 15
    Klickgolv och sedan en löpare framför diskbänken. På tio år har kanske två porslinsdelar åkt i backen, och glasen håller vi hårt om.

8. B
    Medlem · Nivå 18
    Löpare?

9. J
    Medlem · Nivå 9
    Matta

• Laddar…
  10. raveper
    Hobbysnickare · Nivå 11
    Sölar rätt mycket så har tänkt lägga in vinyl klick från pergo.

11. T
    Medlem · Nivå 15
    Känner du inte till begreppet? En långsmal matta. Finns även som bordslöpare. Kanske ett gammalt begrepp men när jag var migrant tyckte jag det var utmärkt att samma begrepp fanns i Sverige som hemmavid.

12. B
    Medlem · Nivå 18
    Tack!
    Löpare på bordet är jag välbekant med men jag har inte hört talats om det som en sorts matta. Det enda jag hört om just långsmala mattor är korridormatta.

13. L
    Medlem Nivå 1
    Har haft en linoleummatta i 30 år. Kommer att bli en likadan när vi renoverar köket. Kanske inget man lägger själv då den kommer i 2 meters bredd och svetsas, men blir inga skarvar för vatten eller smuts att samlas i.

Småskador som blir syns knappt då mattan är några mm tjock i samma material

• Laddar…
  14. RmK_71
    Medlem Nivå 1
  15. T
    Medlem Nivå 5
    Jag satte nyligen in ek-parkett i köket och ångrar mig nog lite. Parketten är, jämfört med t.ex. laminat, väldigt mjuk och tappar man något som blir det direkt märken.